Ja det er litt spesielt på de maskinene der med tørrsump. Det står vel forklart i instruksjonsmanualen men kan virke noe tungvindt. I prakis så er det ikke så gærnt når man først har gjort det noen ganger. Det man må huske på er at det finnes to plasser oljen samler seg på. I bunn av motoren hvor det ligger ca en kaffekopp med olje og i selve tørrsumpen hvor mesteparten er. I tillegg er det et grovfilter mellom motor/oljepumpe og tørrsump. Denne skal man demontere og blåse ren evt bare sjekke at det ikke ligger mye gugg der. Når den lille skvetten med olje som ligger i slangen her også er fjernet er alt tømt.
Det litt sære er at når alt er helt tomt, klarer ikke pumpa, som ligger inn i motoren å suge fra tørrsumpen fordi det er jo der all oljen ligger når man fyller på ny olje. Naturligvis går alt til h***** hvis man bare fyller opp tørrsumpen og kjører på så man må være sikker på at oljen er kommet fram(primed) til pumpen etter påfylling og før man tar i bruk sykkelen. Knotete? Ja! Vanskelig å gjøre selv? Nei egentlig ikke.
Det man gjør er:
-Start motoren og la den gå seg god å varm, evt ta en kjapp kjøretur.
-Parker på et
flatt underlag
-Løs dreneringspluggen til tørrsumpen som ligger helt i bunnen av plasttanken og tøm ut all olje. Rengjør plugg og tettering og skru på plass når det er tomt. Stram til 19Nm.
-Løsne klemme og slange som går mellom motor og bend/filter fra bunnen av tørrsumpen. Løsne selve filterkoblingen fra tørrsumpen og rengjør den. Monter det på plass og bruk gjerne gjengetape for at det skal bli tett mellom filter og tørrsump. Slange til motoren monteres på plass som normalt og klemme settes på. DENNE SLANGEN ER TILFØRSEL FRA TØRRSUMP TIL MOTOR. GÅR NOE TIL HELVETE HER FÅR IKKE MOTOREN DIN OLJE! DETTE ER LAVTRYKK SIDEN. Strammes til ca 30Nm.
-Skru ut oljefilteret fra motoren. Her blir det litt søl.
-Skru på plass NYTT filter og smør litt olje på o-ringen. SJEKK AT DET IKKE LIGGER IGJEN GAMMEL O-RING FRA FORRIGE FILTER! Bruk bare
håndkraft til å skru på plass filteret.
-Løne dreningerplugg i bunnen motoren. Her kommer det bare en liten skvett olje, ca en kopp. Skru på plass dreningersskrue når du er ferdig. 19Nm her også.
Nå er alt tomt og du kan fylle på olje igjen. Skru på påfyllingslokket.
Det går 1,9 liter med olje +/- en skvett eller to. 0W-40 helsyntetisk motorolje fra hvem som helst fungerer helt utmerket.
Nå kommer det som er veldig viktig for at dette ikke skal gå ad dundas ved første og verste anledning! Siden oljepumpen er "langt" unna oljen, og den er elendig til å suge luft, trenger den litt hjelp i starten til å få tak i oljen.
Ut fra tørrsumpen går det en slange opp til luftfilterboksen. Dette er luftingen for tørrsumpen og skal normalt alltid være pip åpen.
-Bruk en litt voksen wisegrip tang eller alle helst en slik:
til å klemme flat lufteslangen. Ikke klem for hardt med wisegrip'en hvis det er bare det du har. Det er viktig at slangen er tett men den bør være hel og fin etter du er ferdig også.
-Start sykkelen og la den gå på TOMGANG i 12-15 sekunder. Stopp motoren.
-Løsne tangen. Du skal nå høre en liten svisj lyd. Gjør du det er du ferdig. Peil oljen og evt etterfyll. Hører du ikke noe svisj lyd betyr det sannsynligvis at du ikke fikk klemt slangen godt nok og må gjenta siste operasjonen.
Det er mange flere trinn enn på feks min ATV men i realiteten så tar det ikke noe særlig lengre tid. Det er mer tungvindt hvis man må gjøre det i felt men dropper man å rengjøre grovfilteret i turslangen til motoren så er det fort gjort. Da trenger man ikke å prime oljepumpen.