Det er opp til
forbrukerkjøpsloven å avgjøre om det er en reklamasjons/garanti-sak.
BRP har bare å innrette seg etter krav som er satt av norske myndigheter for å forsikre forbrukerne mot at det blir produsert/solgt varer og tjenester som ikke holder til sitt bruk.
Sålenge du har brukt maskina til det den er konstruert for har du ingen ting å frykte.
BRP nektet å gi reklamasjon for drivknuten som røk hos meg for snart ett år siden. De mente jeg hadde brukt maskina feil og at skaden kom som en følge av hardt bruk.
Jeg forklarte gjennom flere e-poster på et høflig vis at jeg har brukt atv'n som den er ment, og kansje mye snillere enn mange jeg kjenner og vet av. Jeg sendte med en elektronisk kopi av brosjyren til BRP, der de selv hevder at Can-Am Outlander 400 tåler hard og tøff bruk, og at den duger til alt fra framkomstmiddel til nyttekjøretøy i skogen.
Dette gikk over mange e-poster fram og tilbake.
De sa fortsatt nei og sendte meg regning for drivknute og arbeidspenger (drivknuten ble skiftet før/under hele denne diskusjonen).
Jeg forklarte hele dilemaet i en e-post, la ved alle eposter som både jeg og BRP hadde sendt oss i mellom, og sendte det til Forbrukerrådet. Det gikk et par tre dager og en person fra Forbrukerrådet ringte for å få et par siste detaljer. FR sendte en mail til BRP, der de forklarte/vurderte saken fra sitt ståsted. BRP svarte kjapt at dette ville de over hodet ikke gå med på. (Alle mailene sendt mellom dem ble kopiert og videresendt rett til meg). FR sendte en siste mail der de til slutt i brevet klart og tydelig skrev at BRP
BURDE komme med et dugende tilbud.
Og regningen ble betalt av BRP selv.
Og alle levde lykkelig i sine dager....