CVT modding

DS, Renegade, Outlander...

CVT modding

Innlegg smaug » 21 Des 2009, 00:01

Nå har jeg tatt opp motorvariatoren og moddet litt til inni der. Fra før av har jeg fjernet enveispinnene men effekten ble vel ikke helt det jeg håpet på. Trodde sykkelen skulle trille fritt hele tiden når jeg går av gassen men det skjer ikke. Den triller bare fritt når turtallet er under inngrepsturtallet, dvs ca 1750 rpm. I dag fjerne jeg friksjonsskiven mellom fjærhylsa og enveiserullene. Etter litt forsking og research så fant jeg ut at Outlander 400 ikke har denne skiven der i det hele tatt. Resten er lik 500, 650 og 800 modellen. Resultatet nå er at det er 0% kniping i girkassen. Variatorbeltet ruller nå helt fritt på enveisrulla [oh yes]
Når maskinen står i park så går ikke sekundærvariator rundt i det hele tatt, selv på god og varm girkasse. Jeg kan gå fra nøytral til revers uten så mye som en eneste skrapelyd og jeg kan dra i spaken så sakte jeg vil uten en eneste lyd. Man må fortsatt vugge bittelitt ved girskift nå og da hvis ikke tennene i kassen er helt linet opp, men stortsett så går det superglatt. Skal kjøre litt nå også skal jeg ta opp variatoren for å se etter slitasje eller andre ting som kan avsløre noen bakdeler med denne "modden".
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Re: CVT modding

Innlegg pajlabb » 21 Des 2009, 09:36

Hey !
Det var spennende lesning, "smaug" ! Ja, den skiva gjør nok til at det ligger på og følger med mens motor går. Har slipet min skive litt og allerede da merka jeg forskjell. Følger spent med !!
Brukerens avatar
pajlabb
Villmarks sjef

Re: CVT modding

Innlegg rr_a » 21 Des 2009, 11:33

smaug, det stemmer at outty 400 ikke har denne skiva - men, en litten dash med isoflex gjør livet i en 400 cvt mye glattere....
R
rr_a
GIF Meister Ændersen

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester