Forventet levetid...??

DS, Renegade, Outlander...

Forventet levetid...??

Innlegg kjetilemil » 25 Jul 2010, 20:56

Vært mye snakk om reimer og bytter og Km her i det siste.. Og siden min sykkel har rullet 18500 glade km.. dukker spørsmålet opp.. hva er forventet levetid på en Can-Am Outlander? Tenker da på motor, drivverk, ledd osv.. noen som har en idè om hvor lenge en sykkel har livets rett????

tar da forbehold om "normalt" vedlikehold..
I`m back baby...
Brukerens avatar
kjetilemil
650ccm
 
Innlegg: 434
Registrert: 07 Jul 2009, 19:43
Bosted: Enebakk / Akershus
Stolt fører av:

Re: Forventet levetid...??

Innlegg danilo0702 » 25 Jul 2010, 21:27

ve dbra vedlikehold: mer enn 200000 km....det er min tipp
mvh Danilo
Renegade 800
10 inn--15 ute
Maxxis Ceros 26x 9R12 foran
Maxxis Ceros 26x11R12 bak
danilo0702
650ccm
 
Innlegg: 343
Registrert: 15 Jan 2010, 12:45
Bosted: Kvål (Trondheim)

Re: Forventet levetid...??

Innlegg rr_a » 26 Jul 2010, 05:16

Bra vedlikelhold og bytte av MANGE deler...
rr_a
GIF Meister Ændersen
 
Innlegg: 1514
Registrert: 27 Aug 2008, 20:07

Re: Forventet levetid...??

Innlegg Ola » 26 Jul 2010, 05:33

Noen biler går 200k km, og er ferdige, imens andre holder 2mill km, så det er vanskelig å si :)

Ved normal bruk som her i norge, vil jeg forvente at en slik sykkel bør holde 50k+ km uten store inngrep i motor og drivverk..
Men det kommer til å måtte byttes variator skiver, register kjeder, et driv/mellomaksel ledd eller to og lignende ting før den tid virker det som..
Det er iallefall mine tanker om det..
08` Renegade 800 X
Ola
450R
 
Innlegg: 243
Registrert: 08 Des 2008, 13:43

Re: Forventet levetid...??

Innlegg smaug » 26 Jul 2010, 08:13

Hvis man ser på hver komponent og tenker levetid sammenlignet med feks en bil, så bør det meste vare leeeenge. Lager, kryss og gir bør holde like lenge som på en MC. Er ingen grunn til at et kryss ikke skal holde minst 100KKm hvis de får en skvett fett i ny og ne. Slike kryss har jo de fleste biler og det er ikke noe tema der. Lager som feks hjullager og slike ting varer jo også en evighet på en bil og alt i alt så får nok ikke lagrene på en atv noe mer pryl enn på en bil selv om lagrene selvsagt er mindre på en atv. Motor snurrer nok å går veldig lenge den, men kamkjede og strammer må nok sjekkes med jevne mellomrom. Ryker det, blir det nok dyrt!

Den store utgiftsposten er nok CVT'ene. Som jeg har nevnt før, en atv er ikke først og fremst en veidoning selv om BRP Scandinavia framstiller de som det(nesten da). 10KKm er maaaaange timer skaukjøring men i veisammenheng er det ingenting. Jeg vil tro at over 15-20KKm, så vil det være på tide å se etter en ny primærvariator. Den som sitter på fungerer nok og sykkelen vil funke greit men jeg tror at dersom man setter på en ny, så vil man merke ganske stor forskjell. En CVT av den typen som vi har, er konstruert for å operere under kontinuerlig variasjon både på turtall og last, sånn er det bare. Heldigvis så finnes det alternativer til den orginale primærvariatoren(som koster en liten formue). brukes av en del over dammen, og den skal visst fungere fint. Det er ikke noe enveisclutch funksjon på den så det trenger man ikke å tenke på mer. Et annet alternativ er primær variator som skal være selveste kremen og er justerbar etter alle kunstens regler. De lager også en sekundærvariator som visstnok er veldig mye bedre enn den orginale(holdbarhet aner jeg ingenting om siden ingen over dammen kjører så langt som vi gjør). Et siste alternativ er fra CVtech(ikke noe god side). Jeg synes den er litt for dyr i forhold til Comet sin men den skal visstnok fungere fint. Det er en veldig enkel sak uten noen form for justeringer. Ingen av disse alternativene har enveisclutch funksjon(mister motorbrems på tomgang).

Edit: Når jeg leser skryteblekka til Trailbloc variatoren så står det faktisk at den har enveisclutch funksjon.
Sist endret av smaug den 26 Jul 2010, 09:35, endret 1 gang
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Forventet levetid...??

Innlegg rr_a » 26 Jul 2010, 09:08

Veldig interessant, smaug - takk for godt innlegg.
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen
 
Innlegg: 1514
Registrert: 27 Aug 2008, 20:07

Re: Forventet levetid...??

Innlegg kjetilemil » 26 Jul 2010, 09:26

takker for flotte svar gutter.. Skjønner jo at man snart må gå i tenkeboksen å vurdere bytte snart. Nå er jo min i tipp topp stand så kanskje ikke vente for lenge HAHAH.. er jo kjent for å få sykkelen til trille rundt endel [fight]

Så da var spørsmålet.. hva får man for en LTD i god stand i dag.. hmmm
I`m back baby...
Brukerens avatar
kjetilemil
650ccm
 
Innlegg: 434
Registrert: 07 Jul 2009, 19:43
Bosted: Enebakk / Akershus
Stolt fører av:


Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester