Tjaa.. hvor skal jeg begynne..? 2003-Outlanderen (400 cc) som jeg gikk til anskaffelse av sommeren 2009, har stort sett vært en pest og en plage. Når man har fått X reparert og skal starte til fjells, så oppdager man at Y er ødelagt. Og når omsider Y er reparert, og atter en gang skal starte til fjells, så oppdager man at Z er gått til helvette. Så er'e på'an igjen å ligge på låvegulvet for å mekke og jævles. Og slik har det gått slag i slag i 2 år. Har tilbragt størstedelen av eierskapet i garasje eller låve, fremfor i utmarka hvor den EGENTLIG skulle vært i bruk.
Så til saken........
Hjullager bak på høyre side røk og måtte byttes for halvannen måned siden. Gikk i gang med å kartlegge hva som måtte gjøres for å bytte bakhjulslager på en Bombardier Outlander 400, 2003, og fant ut at det var ingen enkel sak! Måtte til slutt kapitulere og bite i det sure eplet - jeg måtte levere kjøretøyet til den lokale can-am-forhandleren for hjullagerbytte. Pris? 2200,-.
Grunnen til kapituleringen.
For å bytte hjullager på denne 4-hjulingen, må man helt av med bærearmen (trailing arm). Og det er ikke bare-bare som på min gamle Suzuki LT4WDH fra 1988!
For det første er det et helvette å klare å få av denne irriterende "plata" (med oppover-pil), som sitter rundt den fremre akslingen på bærearmen (Can-Am delenr 706000548).
http://www.flickr.com/photos/sleskham/5 ... hotostream
Jeg har rett og slett ikke snøring på hvordan man skal få den av. Den sitter bomfast. Ikke kommer man til med tash og tashklør på baksida av den plata, og flatjern mellom sprekkene er nytteløst. Delen virker å være av noe porøst materiale - støpejern, stein, eller noe slikt, så alt for hard brutalitet turte jeg ikke å benytte for å få den av.
Hvordan får man den av???
Men så - skulle jeg mot formodning ha klart å få av den s..... oppover-pil-plata (som for øvrig kalles "levier" i fabrikkmanualen), så ville jeg uansett ha støtt på ennå et problem. Man må nemlig ha en spesialkopp som ser slik ut (nederste bilde til høyre):
http://i234.photobucket.com/albums/ee89 ... Custom.jpg (har Can-am delenr 529035925).
Kanskje bedre bilde her: http://i268.photobucket.com/albums/jj30 ... 51Copy.jpg
Denne må man ha for å få skrudd ut en strammering som sitter inni bærearmen (slik denne karen gjør: http://www.youtube.com/watch?v=cn6ie0cu-Qg - ca 3:10 ut i klippet).
Ut fra hva jeg har klart å finne ut, ved hjelp av søk på nettet, så må man bestille denne koppen fra en eller annen motorsjappe i USA (f.eks her: http://www.canampartshouse.com/canam-pa ... 29035925/1 ).
De lokale can-am-forhandlerne her i Finnmark selger visstnok ikke disse koppene, de har kun ekspemplarer til eget bruk inne på sine egne verksted (disse låner de selvsagt ikke ut, i tillegg til å ikke selge disse - forståelig nok. For da MÅ folk bringe kjøretøyene til dem for hjullagerbytte, fremfor å fikse dette selv hjemme. Mer penger tjent, hva?).
Hvor får man tak i denne koppen i Norge??
Jeg er nødt til å få byttet venstre hjullager snarest mulig, men ser ingen annen utvei enn å atter en gang bringe kjøretøyet til forhandleren for å byttet lageret :( Dette betyr nye 2200,- ut av konto...... hoff...
Kunne selvsagt ha bestilt koppen m.m. fra USA, men da er vel ikke delene i hende før etter at barmarkskjøringssesongen er over. Min erfaring er at det tar flere uker å bestille fra USA, og iallfall hvis man må bestille via JetCarrier.
Uansett; hadde jeg kommet til hjullageret selv, så hadde jeg ikke hatt snøring på hvilket uoriginalt lager jeg kunne ha satt på. Jeg vil helst styre unna det originale can-am-hjullageret, for det koster 625,-(!) hos norsk forhandler. (Can-Am-delenr er for øvrig 293350037).
Jeg setter gjerne kopi/uoriginale lager på, hvis mulig. Men hvordan vet jeg hvilket uoriginalt hjullager jeg kan kjøpe for at det skal passe?
Ser f.eks. billige hjullagre her: http://www.mfgsupply.com/ATVSuspBearing ... d=8MkCazNE
Og man finner sikkert billigere hjullagre som passer til min Outlander hos f.eks. Biltema og/eller Mekonomen og lignende sjapper. Men så er det jo å vite hvilket av deres hjullagre som passer til mitt kjøretøy.
Er det virkelig så enkelt at man bruker skyvelær og måler innvendig diameter, utvendig diameter, og bredde, og velger et vilkårlig billiglager ut fra det? F.eks. fra forrige link.
Dristet meg å ta en lengre kjøretur ifjor sommer, til tross for all "sykdommen" jeg har opplevd med kjøretøyet. På tur ned fra fjellet, begynte batteriet å koke (regelrett).
Ikke hadde jeg peiling på noe som helst, og tok det for gitt at det var batteriet som var gått til helvette. Så dro avgårde til den lokale can-am-forhandleren, forklarte saken, og ble anbefalt å kjøpe et nytt batteri til 1100,-(!) kroner. Senere skulle det vise seg at jeg er jo litt av en "sucker"....
Satt det nye batteriet på, testet det, og alt virket ok. Men så måtte 4-hjulingen på verksted grunnet noe helt annet, og så kom vinteren, og firehjulingen er ikke tatt i bruk før nå i juli i år.
Forsøkte meg på en lengre tur nå for tre dager siden, og da oppdaget jeg en feilmelding på displayet som sa "FAIL". Mens jeg stod i utmarka så ringte jeg en kompis og fikk han til å google feilmeldingen, og han fant ut at det kunne se ut som at feilmeldingen indikerte defekt spenningsregulator. DA gikk det et lys opp for meg - jamfør kokt batteri året før. Så jeg kjente på batteriet (som er helt splitter nytt), og jaggu var det ikke kokvarmt!
Da tenkte jeg at jeg bruker bare "snøscooterløsningen" - nemlig å koble fra batteriet, og heller starte 4-hjulingen på startsnora (slik at jeg ikke koker det nye batteriet også). Men av en eller annen grunn, går det ikke an å kjøre 4-hjulingen når ikke batteriet er koblet på (jeg forstår ikke hvorfor, for det går jo helt fint å gjøre dette på en snøscooter). 4-hjulingen klarer å bakke, men når man skal starte kjøringen, så begynner bare motoren å "hoste og harke", og man kommer seg ikke av flekken..... (uforståelig for meg). Det interessante som i tillegg skjedde da jeg forsøkte å kjøre uten tilkoblet batteri, var at begge forlyspærene rauk (sikkert pga defekt spenningsregulator).
Nuvel...
Nå ser det uansett ut som at jeg må gå til anskaffelse av ny spenningsregulator: http://www.flickr.com/photos/sleskham/5 ... otostream/
For det kan vel ikke være andre årsaker til at batteri koker og lysene går, enn defekt spenningsregulator?
Og ny spenningsregulator - jeg kjenner jeg blir dårlig i magen av prisen på denne. Kan tenke meg at denne er svindyr i Norge når man ser hva den koster i USA: http://www.canampartshouse.net/pages/oe ... /710000908
(Can-am delenr 710000908).
Men jeg må innrømme at jeg er ikke 100 % sikker på om det er spenningsregulatoren, for jeg har ikke målt spenningen med multimeter (bl.a. fordi jeg ikke har et multimeter, og fordi jeg pr nå ennå ikke helt vet hvordan man måler. Men det finner jeg nok sikkert en tutorial på på YouTube).
Avslutningsvis i dette innlegget takker jeg for all hjelp og eventuelle svar jeg måtte få på mine spørsmål! Alle er velkomne til å svare - hjemmemekkere som forhandlere.