Hjullagerbytte / spenningsregulator (Outlander 400, 2003)

DS, Renegade, Outlander...

Hjullagerbytte / spenningsregulator (Outlander 400, 2003)

Innlegg sleskham » 22 Jul 2011, 05:15

Tjaa.. hvor skal jeg begynne..? 2003-Outlanderen (400 cc) som jeg gikk til anskaffelse av sommeren 2009, har stort sett vært en pest og en plage. Når man har fått X reparert og skal starte til fjells, så oppdager man at Y er ødelagt. Og når omsider Y er reparert, og atter en gang skal starte til fjells, så oppdager man at Z er gått til helvette. Så er'e på'an igjen å ligge på låvegulvet for å mekke og jævles. Og slik har det gått slag i slag i 2 år. Har tilbragt størstedelen av eierskapet i garasje eller låve, fremfor i utmarka hvor den EGENTLIG skulle vært i bruk.

Så til saken........

Hjullager bak på høyre side røk og måtte byttes for halvannen måned siden. Gikk i gang med å kartlegge hva som måtte gjøres for å bytte bakhjulslager på en Bombardier Outlander 400, 2003, og fant ut at det var ingen enkel sak! Måtte til slutt kapitulere og bite i det sure eplet - jeg måtte levere kjøretøyet til den lokale can-am-forhandleren for hjullagerbytte. Pris? 2200,-.

Grunnen til kapituleringen.

For å bytte hjullager på denne 4-hjulingen, må man helt av med bærearmen (trailing arm). Og det er ikke bare-bare som på min gamle Suzuki LT4WDH fra 1988!

For det første er det et helvette å klare å få av denne irriterende "plata" (med oppover-pil), som sitter rundt den fremre akslingen på bærearmen (Can-Am delenr 706000548).

http://www.flickr.com/photos/sleskham/5 ... hotostream

Jeg har rett og slett ikke snøring på hvordan man skal få den av. Den sitter bomfast. Ikke kommer man til med tash og tashklør på baksida av den plata, og flatjern mellom sprekkene er nytteløst. Delen virker å være av noe porøst materiale - støpejern, stein, eller noe slikt, så alt for hard brutalitet turte jeg ikke å benytte for å få den av.

Hvordan får man den av???

Men så - skulle jeg mot formodning ha klart å få av den s..... oppover-pil-plata (som for øvrig kalles "levier" i fabrikkmanualen), så ville jeg uansett ha støtt på ennå et problem. Man må nemlig ha en spesialkopp som ser slik ut (nederste bilde til høyre):

http://i234.photobucket.com/albums/ee89 ... Custom.jpg (har Can-am delenr 529035925).

Kanskje bedre bilde her: http://i268.photobucket.com/albums/jj30 ... 51Copy.jpg

Denne må man ha for å få skrudd ut en strammering som sitter inni bærearmen (slik denne karen gjør: http://www.youtube.com/watch?v=cn6ie0cu-Qg - ca 3:10 ut i klippet).

Ut fra hva jeg har klart å finne ut, ved hjelp av søk på nettet, så må man bestille denne koppen fra en eller annen motorsjappe i USA (f.eks her: http://www.canampartshouse.com/canam-pa ... 29035925/1 ).

De lokale can-am-forhandlerne her i Finnmark selger visstnok ikke disse koppene, de har kun ekspemplarer til eget bruk inne på sine egne verksted (disse låner de selvsagt ikke ut, i tillegg til å ikke selge disse - forståelig nok. For da MÅ folk bringe kjøretøyene til dem for hjullagerbytte, fremfor å fikse dette selv hjemme. Mer penger tjent, hva?).

Hvor får man tak i denne koppen i Norge??

Jeg er nødt til å få byttet venstre hjullager snarest mulig, men ser ingen annen utvei enn å atter en gang bringe kjøretøyet til forhandleren for å byttet lageret :( Dette betyr nye 2200,- ut av konto...... hoff...

Kunne selvsagt ha bestilt koppen m.m. fra USA, men da er vel ikke delene i hende før etter at barmarkskjøringssesongen er over. Min erfaring er at det tar flere uker å bestille fra USA, og iallfall hvis man må bestille via JetCarrier.

Uansett; hadde jeg kommet til hjullageret selv, så hadde jeg ikke hatt snøring på hvilket uoriginalt lager jeg kunne ha satt på. Jeg vil helst styre unna det originale can-am-hjullageret, for det koster 625,-(!) hos norsk forhandler. (Can-Am-delenr er for øvrig 293350037).

Jeg setter gjerne kopi/uoriginale lager på, hvis mulig. Men hvordan vet jeg hvilket uoriginalt hjullager jeg kan kjøpe for at det skal passe?

Ser f.eks. billige hjullagre her: http://www.mfgsupply.com/ATVSuspBearing ... d=8MkCazNE

Og man finner sikkert billigere hjullagre som passer til min Outlander hos f.eks. Biltema og/eller Mekonomen og lignende sjapper. Men så er det jo å vite hvilket av deres hjullagre som passer til mitt kjøretøy.

Er det virkelig så enkelt at man bruker skyvelær og måler innvendig diameter, utvendig diameter, og bredde, og velger et vilkårlig billiglager ut fra det? F.eks. fra forrige link.

Dristet meg å ta en lengre kjøretur ifjor sommer, til tross for all "sykdommen" jeg har opplevd med kjøretøyet. På tur ned fra fjellet, begynte batteriet å koke (regelrett).

Ikke hadde jeg peiling på noe som helst, og tok det for gitt at det var batteriet som var gått til helvette. Så dro avgårde til den lokale can-am-forhandleren, forklarte saken, og ble anbefalt å kjøpe et nytt batteri til 1100,-(!) kroner. Senere skulle det vise seg at jeg er jo litt av en "sucker"....

Satt det nye batteriet på, testet det, og alt virket ok. Men så måtte 4-hjulingen på verksted grunnet noe helt annet, og så kom vinteren, og firehjulingen er ikke tatt i bruk før nå i juli i år.

Forsøkte meg på en lengre tur nå for tre dager siden, og da oppdaget jeg en feilmelding på displayet som sa "FAIL". Mens jeg stod i utmarka så ringte jeg en kompis og fikk han til å google feilmeldingen, og han fant ut at det kunne se ut som at feilmeldingen indikerte defekt spenningsregulator. DA gikk det et lys opp for meg - jamfør kokt batteri året før. Så jeg kjente på batteriet (som er helt splitter nytt), og jaggu var det ikke kokvarmt!

Da tenkte jeg at jeg bruker bare "snøscooterløsningen" - nemlig å koble fra batteriet, og heller starte 4-hjulingen på startsnora (slik at jeg ikke koker det nye batteriet også). Men av en eller annen grunn, går det ikke an å kjøre 4-hjulingen når ikke batteriet er koblet på (jeg forstår ikke hvorfor, for det går jo helt fint å gjøre dette på en snøscooter). 4-hjulingen klarer å bakke, men når man skal starte kjøringen, så begynner bare motoren å "hoste og harke", og man kommer seg ikke av flekken..... (uforståelig for meg). Det interessante som i tillegg skjedde da jeg forsøkte å kjøre uten tilkoblet batteri, var at begge forlyspærene rauk (sikkert pga defekt spenningsregulator).

Nuvel...

Nå ser det uansett ut som at jeg må gå til anskaffelse av ny spenningsregulator: http://www.flickr.com/photos/sleskham/5 ... otostream/

For det kan vel ikke være andre årsaker til at batteri koker og lysene går, enn defekt spenningsregulator?

Og ny spenningsregulator - jeg kjenner jeg blir dårlig i magen av prisen på denne. Kan tenke meg at denne er svindyr i Norge når man ser hva den koster i USA: http://www.canampartshouse.net/pages/oe ... /710000908

(Can-am delenr 710000908).

Men jeg må innrømme at jeg er ikke 100 % sikker på om det er spenningsregulatoren, for jeg har ikke målt spenningen med multimeter (bl.a. fordi jeg ikke har et multimeter, og fordi jeg pr nå ennå ikke helt vet hvordan man måler. Men det finner jeg nok sikkert en tutorial på på YouTube).

Avslutningsvis i dette innlegget takker jeg for all hjelp og eventuelle svar jeg måtte få på mine spørsmål! Alle er velkomne til å svare - hjemmemekkere som forhandlere.
sleskham
80ccm

Stolt fører av:

Re: Hjullagerbytte / spenningsregulator (Outlander 400, 2003

Innlegg rr_a » 22 Jul 2011, 08:07

Åjda.. her var det mye problemer - oppoverpilplate har jeg selv klart å få ut med skrutrekkere, tenger og masse banning. Den store låseringen på innersida fikk jeg ut ved å bruke 2 skrutrekker og masse banning. Jeg har fått tak i den rette hylsa som forhandler bruker - ser ingen grunn til at du ikke kan bestille en slik gjennom forhandler siden du har delenummer? Ring rundt til forhandlere here sørpå og hør om de kan hjelpe - du vil trenge denne pipa dersom mansjetten bak går til helvete også. Legger ved et bilde av svineriet...
Bilde
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg sleskham » 22 Jul 2011, 11:01

Ja, det har vært grønnjævlig mye problemer. Og med bannskapen din i ditt innlegg, får jeg følelsen av at du er like glad i Bombardier som jeg er...?

Først - problemene med spenningsregulator er akkurat fikset. Jeg peisa til EIK og kjøpte et multimeter, og testet spenningsregulatoren. Den viste 17-18 på displayet ved rusing av motoren, og da skjønte jeg at regulatoren er kaputt. Dro til den lokale Can-Am-forhandleren her i bygda, og kjøpte ny spenningsregulator. Pris? 1599,-(!).........................

Denne var enkel å skru på selv.

Så testa jeg den nye spenningsregulatoren med multimeteren, og nå viste den 14,5 ved rusing av motoren. Så nå funker iallfall elektronikken igjen, enn så lenge..............

Så til bærearmen.

At du, rr_a, har klart å få ut BÅDE den levier'en OG låseringen med skrutrekkere og tenger, er for meg en gåte. Det vil iallfall ikke vært mulig på mitt kjøretøy. Mistenker at alt faenskap inni der er satt fast med sterkeste loc-tite, eller no slikt.

Etter at jeg skrev innlednings-innlegget, har jeg sjekket en del på frakttid fra USA. Og joda, det går maaaasse uker før delene og verktøyet er i min hende.

Så derfor har jeg vært nødt krype til korset og (atter en gang...) bestille time hos den lokale can-am-forhandleren, bare for å få bytta det j.... hjullageret. Time på førstkommende mandag - pris? 2200,- (del + arbeid).

Nå er jeg så drittlei det kjøretøyet. Det ruinerer meg, og ikke om det tar meg til fjells (som jo ideelt ville vært poenget med å eie et slikt kjøretøy). Det er like før jeg melder meg inn i Naturvernforbundet og blir værsting-motstander av barmarkskjøring!
sleskham
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 22 Jul 2011, 11:12

Bra det ordna seg med spenningsregulatorn' - dyre greier...
Ja, jeg klarte begge greiene med kraftige skrutrekkere og "mikke mus" verktøy og som sagt - mye banning og blodige fingre. Hadde vel litt flaks men jeg er fæl til å banne.. he,he
Har bomben din gått i reindriftsnæringa? Virker som den er hardt kjørt...
R
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg smaug » 22 Jul 2011, 13:37

Jeg må bare si at for meg som lever av å vedlikeholde maskiner og utstyr, blir det nesten litt for teit å klage på utstyret hvis man ikke bruker riktig verktøy. Ja det hadde vært veldig kjekt om man bare kunne ha hatt med en skiftnøkkel og et skrujern, så kunne man demontere hele greia i skauen, men sånn er det ikke lengere. Riktig verktøy til jobben er et must hvis man er allergisk mot å levere maskinen til en forhandler, sånn er det bare. Spesialpipen får man kjøpt, ikke noe problem. Hvis ikke Isan, Ski-Doosenteret eller Frode Utsi ønsker å selge deg den, ring sørover til Moflaten, Mc-Oslo, Water Supply eller Kajander så ordner det seg nok.
Jeg har personlig god erfaring med Frode Utsi og synes de har en veldig god service. Det er alltid sånn at når deler begynner å ryke, følger det flere i tett rekkefølge pga slitasje. Som et eksempel: Hvis én foring ryker i hjulopphenget, bytter man ikke bare den ene, man bytter alle selv om de kanskje er greie nok. Sånn er det å kjøre gammelt maskineri som man gjerne ikke vet historien til.

Hjullager ja. Det er ingen problem å finne ut om et annet lager passer med mindre det ikke er et "tegningslager", altså et lager som er laget på bestilling til et bestemt formål. Hjullager er ofte slike lager, men jeg tviler vel litt på om akkurat Can-Am har følt noe ekstra behov for å få laget et lager etter sine mål men hvem vet. Jeg synes uansett ikke prisen fra forhandler var ille for et hjullager. På hjullageret står det sikkert et nummer(ofte 4 til 5 siffer etterfulgt av en bindestrek med et tall igjen og to eller flere bokstaver feks 6205-2RS eller 62002-2RS). Det er ingenting som heter orginalt hjullager. Det er ikke can-am som produserer hjullageret, det er det FAG, NSK, SKF, Nichi osv som gjør.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg sleskham » 22 Jul 2011, 16:30

sleskham
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 22 Jul 2011, 18:58