smaug » 07 Aug 2011, 14:38
Hva mener du med oppbygning av "Rotax-motoren"? Det finnes ørten forskjellige motorer som Rotax har laget opp gjennom tiden, alt fra enkle stempelstyrte 2-takt motorer til 5-ventilers 4-taktere.
Motorene som er på Outlanderen og Renegaden fra 500cc og oppover er en oddetall v-twin 4-taktsmotor og har mye til felles med Harley Davidson motorene ved at de er ekte V-twin og ikke V-2 motor.
Navnet "Rotax" kommer fra den tiden de lagde 2-taktsmotor med rotasjonsventil i innsuget. På den tiden var det vanlig med stempelstyrt innsug. Senere kom Reedventilene som både var lettere, billigere og enklere å lage. Rotasjonsventilen i innsuget består av en tynn stålplate med en utskjært seksjon drevet av veivakselen og sto i et eget hus rett foran sylindrene. Det geniale med det var at platen stengte og åpnet for innsuget i takt med resten slik at når motoren var ferdig med å suge inn bensinblandingen, var innsuget stengt. De brukte rotasjonsventilen fra Rotax 462 motoren og oppover til Rotax 643 RAVE. Når 3 sylindringene kom(Rotax 779), begynte de med REED ventiler i stedenfor fordi det var for knotete å ha rotasjonsventil på en 3 sylindret motor. Etter hvert kuttet de ut rotasjonsventilen helt og satt på REED ventiler på alle to-taktere.
Pr i dag er det ikke nevneverdig forskjell mellom en Rotax motor og andre motorer, det være seg 2-takter eller 4-takter annet enn at Rotax lager veldig spreke motorer.
Jan-Børre