Dette er jo rett og slett skandaløst for BRP... Utrolig at de ikke har tatt tak i dette.
Nå blir den gamle BilIngeniøren i kroppen min mektig irritert!!
Positiv camber, så til de grader, er jo rett og slett farlig på denne type kjøretøy.
Fikk et veldig godt inntrykk av det når Rikhardt parkerte HippieKaramellen (VW Caravelle) her når han og kompisen var i Danmark.
Da syklene til Fam. Instadnes stod etter hverandre på hengeren, var det MEGET tydelig forskjell på 2008 og 2010 modell Can-Am Outlander 800.
08-modellen hadde klart negativ Camber, og 10-modellen klart positiv Camber.
Dette er jo vanvittig i sving, der negativ Camber gjør at dekket i yttersving vil få maksimal kontakt med veibanen m.t.p at dekket "ruller"/"lener" seg litt utover, og på den måten gir litt løft på innerdelen av slitebanen, noe som da motvirkes av den negative Camberen som da presser dekkets innerdel ned, mot asfalten, og således gir maksimalt grep. Det er jo slik det skal være!
Med positiv Camber vil det
motsatte bli tilfelle, og ved ett punkt, vil ytterhjulets dekk nærmest slippe taket i veibanen, og overføre nesten all styring til innerhjulet og således bli veldig understyrt på ytterhjulet, noe som vil føre til at innerhjulet
BRÅTT overtar mesteparten av styringen og grepet, og således gi sykkelen et skikkelig sideveis kast...!!!
Dette er rett og slett farlig!
Med helt rund slitebane på dekket, vil det nok ikke merkes like godt, men med mer kantete slitebane vil dette bli farlig på vei!
Denne hjulgeometrien vil heller ikke være noen fordel i terrenget, så hvorfor det er gjort sllik, fatter og begriper jeg ikke....
Dette må dere gå videre med folkens!!
Mvh