[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 364: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Spørsmål om min Bombardier Outlander 400 2005mod

Spørsmål om min Bombardier Outlander 400 2005mod

DS, Renegade, Outlander...

Re: Spørsmål om min Bombardier Outlander 400 2005mod

Innlegg Toffe » 22 Des 2011, 08:41

Dem er forhandleren Sigmund åsen der jeg kjøpte den. Det kjipe er at jeg tror det er en garantisak, selger sa det ikke var garanti men når det er en ulyd som kommer når man kjører i høyere hastigheter en det vi fikk til på asfalten der vi kunne teste dem ser jeg på det som en skjult sak, må høre med forbrukerrådet.

Kikket på winsj med remote hos dem kostet 9000 med montering, 5216+1894 uten montering. Montering var 2000kr!!!!
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 22 Des 2011, 15:01

Med en 2005 modell kan du glemme garanti og reklamasjon dersom ikke selger har gitt deg 3 mndrs. bruktgaranti. Har du sjekket linken til toolfarm som jeg la ut en gang før ang. winch?
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Toffe » 23 Des 2011, 22:53

Fikk 700kr av bare for service skyld. 1000kr for bytting av reim og rengjøre den. Problemet er der enda. Jeg er 100% sikker på at det er bomgiring. Har den ikke noe gir?

men + til sigmun åsen, bra service! :-)
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 24 Des 2011, 06:18

Jo, den har gear - i gearkassa og det er reima med kraft fra motoren som får tannhjulene i gearkassa til å rotere. Jeg kan ikke se for meg at det går an å bomgeare ved å slippe gassen - man kan få en skrape (bomgearelyd) hvis man bytter fra f.eks. H til L uten å ha sluppet gassen skikkelig (hvordan nå det skal gå til når gass og gear betjenes av samme hånd) eller hvis man har manuel choke og motoren har høyt turall når man bytter possisjon på gearspaken eller hvis man betjener gearspaken mens hjulene ruller.
Når du sier at Åsengutta har rengjort cvt'en so betyr det vel at de bare har fjernet sedimentene på skinkene og ikke nødvendig vis rengjort og smurt enveisclutchen? Hvis dette aldri har vært gjort, så er det mye driiiiiit inni der og alt går tregt, inkludert kulelager. Men... hvis det ikke er enveisclutchen som er synderen, så kan det jo ha skjedd et eller anned i gearkassa siden det var lite olje på den - dette blir som sagt spekulasjoner, men siden det er kort tid siden du byttet olje kan det jo hende "det går seg til". Hva med diffene? Har de noen gang fått ny olje? Venter med spenning på nye oppdateringer. [oh yes]
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Toffe » 25 Des 2011, 12:15

Nå har jeg hardkjørt litt her på Vegårshei i snøen og skogen. Har en liten film jeg skal hive opp når jeg kommer på jobb den 28'ende (bedre linje). Var nå ikke akkurat "råkjøring" men mer forsiktig hardkjøring. :-P hehe.

Nå skal det sies som sagt før jeg har _aldri_ skrudd på en motor før i mitt liv, første gang jeg har byttet olje på noe var når jeg gjorde det på denne. Alt er helt ferskt for meg så jeg er helt 100% newbie, tenkte at en 4hjuling er grei å lære litt standard saker på og bli litt mer handy! Datanerd hele livet så hadde den hatt et kretskort hadde ikke feilen vært der lenge! :-P

Han på Åsen sa ikke mye når jeg spurte han, virket som han såvidt visste hva han svarte på. Kan godt hende jeg spurte feil også men slik jeg forstod det:

- Pusset skinkene
- Rengjorde variator
- Byttet reim

Det jeg selv har gjort er:

- Bytte olje
- Byttet filter
- Spylt maskineriet

Jeg syntes feilen forsvant når jeg byttet olje men det var bare tilfeldig at jeg klarte å speede riktig helt til for litt siden liksom. Det kommer en slaglyd når jeg speeder som sagt og når jeg slipper speeden. Imellom der kommer lyden av bomgiring, samme lyden har jeg klart å få når jeg bytter fra fri til høygir (om jeg har ruset motoren før jeg bytter tar det litt tid før den roer seg og når jeg har forhastet meg kommer den lyden)

Lyden jeg hører får jeg ikke til ved sakte fart, både slagene og bomgiringslyden kommer når jeg ligger i høyere fart og slipper speeden. Klakkelyden kommer når den tar tak når jeg speeder og når den går i "fri" og bremser på en måte.. Så virker som den "slår" imellom fri og speed. og midt i kommer bomgiringlyden.

Enveisklutsj? Vet ikke hva eller hvor det er, dem har sikkert ikke gjort så mye da det var så rimlig og jeg var litt vrien. Gjerne skriv også engelske ord på ting så jeg kan søke opp litt :-) "one way clutch" fant jeg men "Diffene" var litt vrient å forstå :-)

Diffene? Jeg tror egentlig det er svært lite gjort med denne 4hjulingen. Så hva er dette og hvordan bytte olje på dem? er 3 skrukorker foram med veske under et lokk, er det noen av dem jeg burde kikke på / fylle på?

Enda en ting, på rattet kan jeg se bremseveske nivået, på min er den under halveis, på de på åsen var det bare en liten luftboble i toppen. Var fyllt helt opp? er det meningen? Isåfall hvordan veske må jeg kjøpe? :-P Jeg er veldig masete tror jeg! Bare svar når dere orker og om dere orker, er ingen svar-tvang! :-)

GOD JUL forresten!!
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 25 Des 2011, 13:24

Diffene - klumsen der akslingene som går til hvert hjul kommer fra.... diff = differential
Enveis clutch - google "can-am one way clutch bearing" eller "can-am one way bearing" så får du treff med videoer på youtube - du kan også google can-am differential - det ligger mange bra videosnutter på youtube på gjør-det-selv ting på can-am/rotax.
Jeg tror at det er et eller annet med enveisclutchen din - at den er tørr eller full av drit - den sitter på akslingen som går ut fra motoroen og inn i primærvariatoren - altså framre del av variator - spør Åsen gutta hvor mye de skal ha for å rengjøre og smøre enveisclutch med isoflex.... er de can-am mekanikere, bør de vite hva jeg snakker om.... - ellers så kan det være at gearkassa di har gått på en smell når den har hatt lite olje - men, alt dette er teorier fra min side så det er selvfølgelig ikke sikkert. Skal sende en forespørsel til en kar som JEG anser å være blandt Norges dyktigste på disse sakene og be ham lese denne tråden....
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg OJ » 01 Jan 2012, 12:49

Hvor i Arendal bor du?
Evt om du kan ta deg en tur til Brekka (sandtaket ved E18).
Kan ikke love deg at jeg vet svaret, men kan jo kikke litt på den å se om lydene er normale kontra min Can-Am 650 som jeg hadde.
Suzuki GSX 750 En slik en halv atv vettu...
Yamaha Rhino 700 2013 mod reg. som traktor.
OJ
SkogsTrollet

Stolt fører av:

Innlegg Toffe » 19 Mar 2012, 01:46

Hehey, lenge siden jeg har vært her. noen updates:)

Nummer 1.

Har hardkjørt litt med firehjulingen en fyr sa jeg hadde klart å knekke selve bjelka i midten under! Var sprekt rundt så ut som en fin sprekk der. hehe.

Bilde

Fikk typen til søstra mi til å sveise den på verkstedet hans. Slik ble det da:

Bilde
Bilde
Bilde

Nummer 2

Den andre feilen jeg fant var en merkelig oppførsel jeg aldri har opplevd før. Når jeg kjørte og reiste meg så dauet den. Om jeg hadde sjokken på og reiste meg så speedet den på. Vi trodde lenge dette var vaieren som var hengt seg opp i noe etter jeg veltet ned en bakke men det som hadde skjedd var at gummislangen mellom eksosen og stempelene (??) som skal overføre ferdig blandet bensin og luft var sprekt midt på (3cm lang slange som var knekt rett av). Dette gjorde at den bevegde seg når jeg reiste meg og satt ned.

Det som er min teori er at når jeg reiste meg med sjokken av ble glipen stor og mer luft kom inn til motoren slik at det ble for mye luft forhold til bensin som gjorde at den dauet. Men når jeg reiste meg med sjokken på så ble bensin / luftforholdet MER korrekt slik at den fikk høyere turtall når jeg reiste meg siden det kom mer luft og mer bensin i samme slengen.

Det er fikset midlertidlig med to slangeklemmer og (kappet til 3cm lengde). Denne passet fordi den var større i enden og mindre der den begynnte med riller. Den orginale slangen var 40mm i forgasseruttaket og 55 inn til motoren. Skal bestille orginaldel når jeg får penger.

Nummer 3

Så har jeg fjernet dekselet rundt eksosen som beskytter bensinslangen for varme og skal erestatte den med fra biltema og et par slangeklemmer. Dette er fordi dekselet var knekt av festet og rista og lagde en forferdelig lyd. Nå får jeg isolert eksosen mye lengere også en det den opprinlig var. Kjøper det imorgen. Så er kjøretøyet fit for fight igjen! :)
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg Toffe » 02 Apr 2013, 19:35

Se her!

Gammel post, lenge siden nå! Nå kommer sommeren, snart på tide å få stellt på ATV'n igjen. Har fått med skjær på den, så har brukt den som brøytemaskin hele vinteren. Gull verdt.

Bilde

Ting som står for tur:

#1 Bytte olje
#2 Bytte filter
#3 Fette
#4 Skru opp variatoren og høre etter den "bomgiringslyden" og se hva som eventuelt skjer inni variatoren når den kjører.

Da kommer jo følgende spørsmål. Når en fetter nipplene rundt på den. Hvor mange er der? Hvordan vet jeg at de er "fulle"? og skal jeg ikke "tømme" de først? (Aldri fettet noe på den selv, kom på at det er jo på tide nå).

Fant ingen spesielle filmer som viser "one way clutch" rensing og slik. Fant denne http://www.youtube.com/watch?v=O9PqnPiFsVo er denne relevant? Er onewayclutchen en av de to? :)

Annet lurer jeg litt på Visco Loken, leser meg litt opp på dette for å forstå, etter som jeg skjønne er det noen få sekunder delay på denne før den slår inn. Er det noe en kan endre på? SAmt er det på alle 4 hjulene den låser? :)

Enda en ting, hørt mye "greit" om dekkene til biltema, men en kamerat anbefalte meg å se på orginaldekk, hvor kan jeg finne slike ting samt pris?

For nye som ikke leser alt gjelder dette en 2005 Bombardier (Can-Am) 400 Outlander HO (Ikke max)
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg Toffe » 06 Apr 2013, 00:46

Hei igjen!

Har gjort følgende:

1. Byttet oljefilter, olje og o-ring.
2. Byttet diff-olje foram og bak.
3. Innstallert fjernkontroll på tenning og starteren.

4. Byttet skruene som holdt sammen plasten med plastikkplugger istede for stjerneskruer + 10er mutterr. Mye finere og fastere!
5. Pusset og lakkert potta, så jo ut som et h.. Rust både her og der! :P

Bilde

Merk: har tatt på 1 lag der, tok på et lag til etterpå.

6.Lagt på eksosbandasje på røra til potta. (De hadde en tedens til å smelte plastdekselet. Tungvindt.
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Forrige

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester