smaug » 13 Jan 2015, 15:00
Problemet er at girene i girkassen er tverrskåret eller rette(derav støyen under kjøring) uten noen form for synkronisering. Girstangen er direktevirkende på en gaffel i girkassen som pusher disse tannhjulene mellom forskjellige kombinasjoner. Hvis det er belastning på disse tannhjulene gjør det at å skyve et tannhjul fra en kombinasjon til en annen vanskelig og trått. Det er her primærvariatoren kommer inn fordi på disse atv'ene så er det ikke som på snøscooter, at sekundærvariator alltid står stille ved stopp og at reima skal ha en viss dødgang for å tillate dette. På ATV så er reima stram selv om den hviler på enveisclutchen i bunn. Sånn må det være for at en ATV skal kunne ha motorbrems helt ned på tomgangsturtall. Enveisclutchen er laget sånn at dersom reima går fortere rundt enn motoren(primærvariatoren) VED tomgangsturtall så forhindrer den det. Det er motorbremsen og sånn det fungerer. Motoren kan rotere fortere rundt enn det reima ønsker å gå på tomgangsturtall ellers ville jo alltid atv'en gå framover og det er jo ikke meningen. Det er her "stive" lager kommer inn.
De originale lagrene på enveisclutchen er veldig tighte og skaper mye friksjon som overføres til rullen som er i kontakt med reima som igjen drar med seg sekundærvariatoren som igjen skaper belastning på tannhjulene. Hvis det ikke er noe belastningen som overføres fra motoren til girkassen når atv'en står i ro, er det mye lettere å skifte gir.
Merk, at det er fortsatt ikke en synkronkasse og girspaken er jo fortsatt direktevirkende uten svikt så dersom noen tannhjul står sånn at de ikke går rett i inngrep med hverandre, vil man ikke kunne smette sykkelen fra gir til gir. Litt jokking vil da være nødvendig men forskjellen er likevel stor. Man kjenner at girene beveger seg fra hverandre med letthet i det minste, og ofte så står tannhjulene sånn at de går direkte i inngrep igjen uten protest.
Jan-Børre