[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Hard girspak
Side 1 av 2

Hard girspak

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 00:03
Kjetil-A
Hei,
Jeg holder på å kjøpe meg en brukt bombardier/can-am outlander 650 max xt 2007 modell. Den har ikke gått mer enn 3500 km. Så har jeg testetcden litt i dag, og jeg syntes det er vanskelig å få girspaken i rett gir, den er veldig hard. Når jeg rugger litt frem og tilbake på atven glir den plutselig ganske fint i ønsket gir igjen.

Hva kan dette skyldes? Lurer også på når/hvor ofte den bør på service.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 09:56
2mhaaland
Min Can-am har vært slik siden den var ny. Har justert uten at det hjalp nevneverdig. Trur nok at girkassa er noe grovt bygget og uten synkronringer etc.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 16:46
John_A
Min er litt "trå" når den er kald, men kommer seg og er lett å ha med å gjøre når den har driftstemperatur. Men det er det en annen modell og nyere så kanskje ikke relevant.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 10 Jan 2015, 22:03
smaug
Det er laget sånn, uvisst av hvilken grunn men det er relativt enkelt gjøre noe med dette.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 11 Jan 2015, 22:12
2mhaaland
Hva kan gjøres?

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 11 Jan 2015, 22:24
smaug
Bytter de to lagrene på enveisclutchen med Skf 61808 2RSH og tar en liten dråpe isoflex fett på friksjonskiven som er mot lageret som det står at man skal gjøre men mange nok ikke gjør. Er viktig at friksjonskiven står riktig vei også.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 09:42
2mhaaland
Det betyr demontering av girkasse? Kanskje ikkje så lurt så lenge garantier gjelder?

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 14:52
smaug
Nei bare demontering av primærvariator. Kan gjøres ved vanlig service av enveisclutch. Tar 10min ekstra.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 14:32
2mhaaland
Trodde dette var ein gear-ting. Du må forklare meg hva som skjer siden det er primærvariatoren som er synderen. Trodde den bare dro med seg reima når turtallet øket (clutcheffekt) og at drev i kassa bestemte utvekslinga. Min gearspak går jo inn i kassa.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 15:00
smaug
Problemet er at girene i girkassen er tverrskåret eller rette(derav støyen under kjøring) uten noen form for synkronisering. Girstangen er direktevirkende på en gaffel i girkassen som pusher disse tannhjulene mellom forskjellige kombinasjoner. Hvis det er belastning på disse tannhjulene gjør det at å skyve et tannhjul fra en kombinasjon til en annen vanskelig og trått. Det er her primærvariatoren kommer inn fordi på disse atv'ene så er det ikke som på snøscooter, at sekundærvariator alltid står stille ved stopp og at reima skal ha en viss dødgang for å tillate dette. På ATV så er reima stram selv om den hviler på enveisclutchen i bunn. Sånn må det være for at en ATV skal kunne ha motorbrems helt ned på tomgangsturtall. Enveisclutchen er laget sånn at dersom reima går fortere rundt enn motoren(primærvariatoren) VED tomgangsturtall så forhindrer den det. Det er motorbremsen og sånn det fungerer. Motoren kan rotere fortere rundt enn det reima ønsker å gå på tomgangsturtall ellers ville jo alltid atv'en gå framover og det er jo ikke meningen. Det er her "stive" lager kommer inn.
De originale lagrene på enveisclutchen er veldig tighte og skaper mye friksjon som overføres til rullen som er i kontakt med reima som igjen drar med seg sekundærvariatoren som igjen skaper belastning på tannhjulene. Hvis det ikke er noe belastningen som overføres fra motoren til girkassen når atv'en står i ro, er det mye lettere å skifte gir.
Merk, at det er fortsatt ikke en synkronkasse og girspaken er jo fortsatt direktevirkende uten svikt så dersom noen tannhjul står sånn at de ikke går rett i inngrep med hverandre, vil man ikke kunne smette sykkelen fra gir til gir. Litt jokking vil da være nødvendig men forskjellen er likevel stor. Man kjenner at girene beveger seg fra hverandre med letthet i det minste, og ofte så står tannhjulene sånn at de går direkte i inngrep igjen uten protest.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 22:26
2mhaaland
Takk for ein god forklaring. Det blir å bestille lagre og fett for å bli kvitt problemet som av og til er irriterende. ;-)

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 22:31
smaug
Klüber Isoflex NB52 fett er et must for service av primæren. Kan ikke erstattes av noe annet meg bekjent. 61808 lager er veldig skjør så monter de "etter boka".

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 14:11
2mhaaland
Smaug: dei lagrene du nevner finn eg ikkje når eg søker. Finn berre benevnelsen 2RS1 og 2Z som betur gummitetning eller metalltetning. Kva tyder H ?

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 14:21
smaug
H betyr gummitetting med en annen anleggsflate som gjør at friksjonen en lavere og motstand mot vann samt evnen til å holde på fettet er bedre. Jeg bruker alltid RSH når jeg kan. Når det er sagt så ser jeg også at 61808 ikke blir levert annet en RZ og RS1. Ta 2RS1 lager du. Det er det jeg har brukt også og de er meget bra.

Re: Hard girspak

InnleggSkrevet: 17 Jan 2015, 17:45
Kjetil-A
Er dette enkelt å gjøre selv? Hvor kan jeg eventuelt kjøpe disse delene?