notrecordable » 11 Jan 2009, 22:43
Variator er rett og slett for nybegynnere. Jeg skjønner at man ikke har det på f.eks snøscooter, hvor utstyret fort blir dekt av snø + man rekker aldri å finne riktig turtall. Det samme gjelder forsåvidt ATV, men da kun under ekstreme forhold. Her til lands blir Outlander og Renegade i all hovedsak brukt til veikjøring, og det er fullstendig unødvendig og irriterende å måtte ligge på et så høyt turtall for å oppnå folkelig fart. Dessuten bråker det som et beist (som faktisk ikke alltid er like kult som man skal ha det til).
Man skulle kansje hatt begge deler? :P
Man setter girkassa fast i 1. gir og lar variator jobbe utover denne. Og når man vil ha manuell kasse frikobler man CVT og lar kraften gå "rundt" den.
Rent teoretisk mener jeg dette er fult ut mulig :) Sekvensielle girkasser for MC er ikke store og heller ikke dyrere. Men for å få plass burde man vel omkonstruere hele motoren slik at alt blir symetrisk og lett tilgjengelig for vedlikehold.
Nej, "Hiv ut skitn å sett i ny skit". Kjøp en 600cc motor fra en R-sykkel og bygg om. Sikkert et helvette å få 4x4 til å fungere da man må finne en måte å overføre kraft både framover og bakover på drivaksler.
Menmen, morro tanke hele greia :)
2005 Bombardier Outlander
XT-Wannabe