Side 1 av 3
Q: Manuell girkasse
Skrevet:
09 Jan 2009, 19:38
Rohnny
Har tenkt enormt mye den siste tiden, og mer jeg tenker på det jo sikrere er jeg på at dette er rett. Girkasse med manuelt giring samt opprettholde 4x4 L/H.
Så nå lufter jeg det for dere også.
Manuell girkasse for Outlander og Renegade
Skrevet:
09 Jan 2009, 20:08
Bjork
Ikke tale om at det kommer noen manuell girkasse på min Outlander!!
Skrevet:
09 Jan 2009, 20:35
Ola
Skrevet:
09 Jan 2009, 21:24
atvbakk
Tror nok jeg kunne ha vurdert en manuellgira renegade til fordel for cvt'n ja. Å kanskje litt mere effekt. Driver med mer "lek å morro" enn lengre turkjøring.
Men behaglig er den også med cvt!
Fordeler å ulemper med begge deler.
Skrevet:
09 Jan 2009, 21:45
op
Kunne godt tenkt meg en "overdrive" for veikjøring, men ellers så syns jeg at CVT'en er genial. Har i grunnen nok med å holde meg fast om jeg ikke skal gire også ;).
/op
Skrevet:
10 Jan 2009, 17:41
Rohnny
Skrevet:
10 Jan 2009, 18:23
Ola
Skrevet:
10 Jan 2009, 18:43
MaxMekker
Skrevet:
10 Jan 2009, 18:49
Rohnny
Skrevet:
10 Jan 2009, 19:15
rune_70
Skrevet:
10 Jan 2009, 20:24
rr_a
Skrevet:
10 Jan 2009, 20:54
Bjork
Selv kjører jeg ikke så mye virkelig laaange turer, men jeg ser jo poenget for de av dere som reiser "Norge rundt" eller kanskje Europa.
For meg er ikke manuellt gir på ATV'en aktuelt, men jeg kunne nok vært åpen for en modifisering av den eksisterende girkassa som ga en
EH ("Ekstra Høy")-serie i tillegg til
H og
L som er nå.
Skrevet:
10 Jan 2009, 20:57
rr_a
Skrevet:
11 Jan 2009, 22:43
notrecordable
Variator er rett og slett for nybegynnere. Jeg skjønner at man ikke har det på f.eks snøscooter, hvor utstyret fort blir dekt av snø + man rekker aldri å finne riktig turtall. Det samme gjelder forsåvidt ATV, men da kun under ekstreme forhold. Her til lands blir Outlander og Renegade i all hovedsak brukt til veikjøring, og det er fullstendig unødvendig og irriterende å måtte ligge på et så høyt turtall for å oppnå folkelig fart. Dessuten bråker det som et beist (som faktisk ikke alltid er like kult som man skal ha det til).
Man skulle kansje hatt begge deler? :P
Man setter girkassa fast i 1. gir og lar variator jobbe utover denne. Og når man vil ha manuell kasse frikobler man CVT og lar kraften gå "rundt" den.
Rent teoretisk mener jeg dette er fult ut mulig :) Sekvensielle girkasser for MC er ikke store og heller ikke dyrere. Men for å få plass burde man vel omkonstruere hele motoren slik at alt blir symetrisk og lett tilgjengelig for vedlikehold.
Nej, "Hiv ut skitn å sett i ny skit". Kjøp en 600cc motor fra en R-sykkel og bygg om. Sikkert et helvette å få 4x4 til å fungere da man må finne en måte å overføre kraft både framover og bakover på drivaksler.
Menmen, morro tanke hele greia :)
Skrevet:
11 Jan 2009, 22:51
KnutHenry
Skjønner poenget, men dette blir nok både for og imot fra person til person og bruken av atv`en.
Jeg ville er mer med på den tanken med "overdrive".