Outlander 650 Max XT minitest

Har nå hatt sykkelen i 5 dager hvor det mest har blitt offroadkjøring og grusveikjøring. Sykkelen er god å kjøre og har fine fjæringsegenskaper. Sammenlignet med Polaris Sportsman som er mye stivere stumpete, er Outlanderen mye mer sporty. Framkommeligheten er dårligere enn Sportsman Touring, mest pga framdiffen til Can-Am som er for treg med å koble inn, særlig i bratte oppoverbakker. Da merker jeg at hjulene foran noen ganger får lite motstand til å koble inn skikkelig og det kan være litt kjedelig av og til. Framdiffen vil heller ikke låse hvis man har lite pådrag på motoren. Skal man luske seg fram i skogen og klatre opp tuer og andre knotete plasser så passer det mange ganger dårlig å måtte gi mye gass. En annen litt kjedelig detalj er liten strømgenerator. 400W er lite mener jeg på en arbeidsmaskin med vinsj hvor man også kanskje vil ha arbeidslys, diverse varmere osv.
Jeg merker også at det er en del mer støy fra Outlanderens drivverk sammenlignet med Sportsman'en.
Jeg kunne også godt ha tenkt meg å ha hatt en åpen diff bak med manuelle sperre men det er ikke noe må ha. Ved statisk test(flekstest osv) så ser man en del forskjell på Sportsman og Outlander. Sportsman'en har større evne til å klore seg fram sakte men sikkert uten å gjøre stort annet enn å bare sitte på og gi gass mens Outlanderen gjerne må ha passe med fart på hjulene for å jobbe effektivt. I praksis derimot er ikke forskjellene store. Outlander'ens myke og gode fjærer gjør at sykkelen flekser veldig godt og man får følelsen av å ha god kontakt med underlaget. Sykkelen føles trygg og god å kjøre selv når det blir hårete.
Ellers er Outlanderen super herlig. Motoren er utrolig fin. Den føles skikkelig kvikk og er veldig lettstartet også. Det er litt ekstra morsomt at den går såpass fort i lav-gir. Det er noe med Rotax motorer
Instrumenteringen er finfin men jeg savner kjølevannstemp.
Selv om dette hørtes litt negativ ut så er jeg utrolig fornøuyd med sykkelen og veldig glad for at jeg kjøpte XT. Med en kort modell ville jeg ikke ha klart å kjøre opp noen av de bakkene jeg har kjørt opp.
Jeg merker også at det er en del mer støy fra Outlanderens drivverk sammenlignet med Sportsman'en.
Jeg kunne også godt ha tenkt meg å ha hatt en åpen diff bak med manuelle sperre men det er ikke noe må ha. Ved statisk test(flekstest osv) så ser man en del forskjell på Sportsman og Outlander. Sportsman'en har større evne til å klore seg fram sakte men sikkert uten å gjøre stort annet enn å bare sitte på og gi gass mens Outlanderen gjerne må ha passe med fart på hjulene for å jobbe effektivt. I praksis derimot er ikke forskjellene store. Outlander'ens myke og gode fjærer gjør at sykkelen flekser veldig godt og man får følelsen av å ha god kontakt med underlaget. Sykkelen føles trygg og god å kjøre selv når det blir hårete.
Ellers er Outlanderen super herlig. Motoren er utrolig fin. Den føles skikkelig kvikk og er veldig lettstartet også. Det er litt ekstra morsomt at den går såpass fort i lav-gir. Det er noe med Rotax motorer

Selv om dette hørtes litt negativ ut så er jeg utrolig fornøuyd med sykkelen og veldig glad for at jeg kjøpte XT. Med en kort modell ville jeg ikke ha klart å kjøre opp noen av de bakkene jeg har kjørt opp.