Side 1 av 1

4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 16:19
zippo
Har brukt helgen til å prøve litt4x4 på vei men sykkelen går fra sid til side når jeg beruker4x4 slår jeg av4x4 blir sykkelen helt en annen sykkel å kjøre har hørt at noen kjører med4x4 inne om vinter men jeg synes det er velldig vanskelig er det noen som har det samme problemet [neinei]

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 16:43
:-)
Sjekk spissingen.

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 17:31
smaug
Sjekk lufttrykket foran. Bare et psi i forskjell utgjør mye. Jeg har en liten lekasje i venstre fordekk og når det er på tide å etterfylle blir den som du beskriver. Tipper det er pga av viskolok'en driver å koble inn pga forskjell i rotasjonshastighet. Du har jo QE locker i tillegg så jeg kan tenke meg at den er veldig følsom på det siden den er så kjapp. Er også viktig at lufttrykket matcher mellom foran og bakaksel slik at når du slår på 4wd så skal den gå inn uten noe ulyd eller nøkk i innkoblingsøyeblikket. Jeg kjører med 6psi foran og bak på orginale ACT dekk.

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 18:14
zippo
takk for opplysnigen da skal je skjekke lufttrykket da håper at problemet er borte [good work]

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 18:24
E.F.I
Testet akkurat dette på snøføre og landevei igår.
4 X 4 så må jeg gi på litt ut av svingene for å få det optimalt. Negative er at den lett sladder da bakhjulsperren er inne og den bremser som om man brukte håndbrekk i glatte partier inn i svinger. Siden det er en Polaris så kan man gi litt kjappere gass så fremhjulene er inne momentant og det forebygger sladding ut av sving med 4 x 4.

2 X 4 Ble mer sladding og ville mer rett frem i svinger, dessuten så var motorbrems for kraftig i visse innganger til svinger.

1 X 4 ( TURF) Best på landeveiskjøring, spinner litt mer under akselerasjon men har alltid tre hjul som styrer hele tiden. Motorbrems fungerer meget bra da den bremser kun det ene bakhjulet og man har full styring på det andre.

4 X 4 ADC, denne modus var fin da motorbrems bremser fremhjulene som ved ABS , uten å blokkere / låse hjulene.

Viktig på Polaris : Skal ikke kjøres ute av 4 x 4 modus om man ikke vet hva en holder på med. Ellers kan man knuse diffen.

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 18:49
smaug
Når jeg nå kjører med 4wd inne så er det hysterisk morro i sving. Om man svinger og slipper gassen så vil den liksom dit man svinger, dvs det er akkurat som sykkelen får riktig vinkel men den tar ikke svingen før man gir på. Blir mye morro av sånt [smiil] Synes Viscolok funker jævla bra på vinterfører. Alt av hjul går hele tiden når man er på gassen og man har brems på alle hjul når man slipper gassen også [vittig] Kan ikke annet enn å si at Polaris har vært dyktig på å markedsføre ADC systemet, når det i virkeligheten ikke er noe annet enn det alle andre ATV'er har med 4wd inne. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor ikke bare ADC kan være koblet inn hele tiden? Tar det på diffen eller den berømte rulle "cage'en" i Hilliardsystemet eller? Noen som vet? Sagt på en annen måte, hvorfor koblet 4wd ut når du går av gassen, kan den ikke bare være inne hele tiden?

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 19:24
E.F.I
Den er litt behagelige å kjøre i lettere terreng uten ADC, blir ikke så stiv da.
Greit med å kunne velge flere modus :-)
I bratte nedoverbakker uten ADC så har man motorbrems men også veldig lett styring... med ADC inne så bremser den mer kontroller men blir mye tyngre på styringen.

Tror det er litt smak og behag også... forskjellige kjøre teknikker og man blir vant og utvikler seg best med det utstyret man har for hånden.

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 19:27
E.F.I
som nevnt et annet sted på forumet så ligger det en bryter ved gasshendel, bryter åpner ved gasspådrag og ADC brems kobles ut, man kjører som med et AWD system. Med en gang man slipper gassen så lukker bryteren og man får motorbrems på alle 4 hjulene.

I vanlig 4 x 4 modus bypasser man ADC kretsen og har frie rullende fremhjul i nedoverbakker og ved slipp av gassen slik at motorbrems legger inn .

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 23:53
smaug

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 21 Des 2009, 00:20
E.F.I
Jeg har ikke testet når eller på hvilken måte ADC kobler ut... har bare prøvd den i lavere hastigheter.

Det er mange spørsmål.

Ja hadde jo vært artig med en oversikt over filosofiene bak de forskjellige løsningene.

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 21 Des 2009, 00:24
E.F.I
Det med at på frem så bruker de hilliard systemet skriver jo polaris selv at har med å svinge lettere.
Hilliard virker jo som en åpen fremdiff helt til man begynner å spinne bak, da legger sperren seg inn og man får 100 % 4-hjultrekk.
Kan nok være der det ligger
Kommer vel enda en modus på gul-knappen : 4 x 4 fremover, tilbake og med motorbrems på alle 4 inkludert
Polaris har jo ennå den røde knappen for 4 x 4 i revers

Har noen testet med ADC påslått om man har 4 x 4 bakover eller om det bare er 2 x 4 bakover ? Får teste det i morgen

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 21 Des 2009, 00:44
smaug
Er det sånn det funker da? Er det ikke sånn at når du spinner på et hjul foran så sperrer diffen foran men i stedenfor at frikoblingen ligger i girkassen sånn på bla Can-Am så har Polaris plassert denne koblingen også i diffen. Det er denne koblingen som tar kveld hvis du spinner mye på bakhjulene på glatta? I diffhuset er det altså to koblinger; kobling til mellomaksel og selve Hilliardsystemet?

Re: 4x4 svinger

InnleggSkrevet: 21 Des 2009, 01:02
E.F.I