Side 1 av 3
Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
05 Mar 2010, 21:09
cissaman
Skal etterhvert ha min aller første atv.
Det er i hovedsak en ny 800 jeg ønsker og etter mye lesing på nettet så er det enten Outlander som i tittelen eller en Polaris 850 det står mellom. Har sett endel videoer på youtube og lest endel plasser at det klages endel på 4wd systemet til canamen(må gi mye gass før forhjulene går) kontra polarisen, stemmer dette også på 2010 modellene? Er dette et problem i skogen?
Ellers så tror jeg at det vil bli ca. 50/50 skau/vei kjøring på meg.
Sånn rent estetisk er det can-amen jeg liker best men kan dere her inne gi meg noen gode grunner for horfor det bare mååå bli can-am??
Det ville gjort valget så mye lettere; )
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
05 Mar 2010, 21:24
pajlabb
Små vedlikeholds kostnader, best på vei, penest å se på . Kjøp Outlander du ! Du angrer ikke
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
05 Mar 2010, 21:48
shortcut
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
05 Mar 2010, 21:59
bjugen
Har en polaris selv, sportsman 550 xp, og er storfornøyd med den. Går godt, artig å leke seg med og funker bra til arbeid.
Meeen, har prøvd en can-am også, og må si at den drar en del bedre enn polarisen. En kan vel si at til arbeid og terreng så er polarisen hakket bedre, men til "morokjøring" så tar nok can-am'en det meste (bortsett fra quads da).
Alt i alt så er begge merker gode ATV'er, men som "shortcut" sier, så må en bare føle seg fram.
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
05 Mar 2010, 23:23
cissaman
Hehe, jeg vil ikke starte en "brand war" her inne, det er iallefall ikke meningen. Men jeg syns det må være lov å gi konstruktiv tilbakemelding på info en evt. sitter inne med om en vil dele med andre.
Jeg vil uansett prøve begge atvèr en tur før det blir noe handel, imorgen skal jeg ut å kikke på can-am så får vi ta Polaris til slutt.
Spørsmål:
-Er begge atvèr like lette å ta bort effekt begrensinger på?? Jeg tenker å registere som MC, virker som det er noe friere da..
-Er det noen her som kan uttale seg litt om visco lock sytemet på can-am er det bra eller bare godt nok??
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
05 Mar 2010, 23:46
MaxMekker
Nye Visco-Lock systemet til Can-Am er kraftig forbedret på 2010 i forhold til de eldre.
Har prøvd begge, men må si jeg har kjørt lengst med Can-Am.
Jeg har ikke ATV lenger da de ikke holder til mitt veibruk pga vedlikeholds kostnader, så jeg er tilbake på MC
Men mitt valg igjen ville vært Can-Am pga komfort og ytelse.
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
05 Mar 2010, 23:49
cissaman
Maxmekker:
Hvilke vedlikeholdskostnader er det som holder deg på 2 hjul? Dekk? Hva annet er mer kostbart/slites mer enn på en mc??
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
06 Mar 2010, 09:55
smaug
En atv har mye mer duppeditter som slites i forhold til en MC. Variatoren slites, variatorbelte slites, dobbelt så mange dekk som slites, masse aksler, mansjetter og drivknuter som slites og skal jeg være ærlig så synes jeg ikke atv er spesielt egnet til cruising på landevei. Masse av dette er ikke noe en normal atvbruker vil tenke på engang fordi det holder masse tusen km uten noe problem, men sammenlignet med en mc som kanskje går 50.000 km +++ uten å gjøre annet enn å bytte kjededrev og skifte olje, blir det masse på en atv. Den er ikke konstruert til å gå kjempelangt på landevei. En atv er dyrere i forbruk også ift en MC. Kort og godt en MC er bedre til landeveien, det er det den er laget for.
Can-Am vs Polaris....
Det jeg liker med Polaris:
- Fin oppbevaringsløsning - tett oppbevaringsrom foran og en liten en bak
- Enkelt å ta seg fram i terrenget med AWD systemet. Bare styr og gi gass. Alt av hjul går.
- Tøff front med Polarisfangeren, vinsjen er blitt plassert der den skal stå på XP'en - lavt nede
- Lite støy fra drivverk
- T.U.R.F på landeveien - når det funker
- Gode bremser
- Tar svinger kontrollert og forutsigbart
Det jeg ikke liker:
- Tung
- AWD systemet har for mange svakheter, lett å gjøre brukerfeil med dyre følger
- Shabby EU tilpassing - en i utgangspunktet god sykkel fra fabrikk kan bli voldtatt i Italia under ombygning
- Styret og konsoll er integrert - kan ikke montere det styret man vil ha og mye ekstra jobb hvis styret blir skadet
- Variatorsystem som ikke har visst seg så veldig driftsikker - knotete å overhale(XP modellene har et annet system som skal være bedre)
- Variatorsystem slurer lett i høygir
- Servoen har visst seg å bli slarkete - fikset som garantisak?
Ting jeg liker med Can-Am:
- Rotax, Rotax og Rotax - Suveren motor, som de alltid har vært - Lettstartet i alle temperaturer, går best, driftsikker og bruker minst drivstoff - enkel å vedlikeholde
- Følsom og plush på fjærene - følger terrenget godt
- Enkel og idiotsikker 4x4 - Sett i 4x4 og ikke tenk på det, bare kjør. Kjører du i 2wd, fint det også, bare kjør! Kan ikke gjøre noe feil.
- Variatordriften føles sterk og godt kalibrert også for saktekjøring i høygir. Dette har BRP alltid være gode på
- Motor og gir er separat
- Eu tilpassning er gjort på fabrikk - alt er laget slik det skal være fra dag en, ikke noe attpåklatt greier
- Vinsj er plassert der den skal være, lavt nede - radiator plasser der den skal være, høyt oppe.
- Det meste er standard av "må ha" utstyr på XT modellen
- Grom lyd selv med orginalpotte
- Genial løsning med ekstra oppbevaringsboks når 2-up setet fjernes
Ting jeg ikke liker på Can-Am'en:
- God framkommelighet krever mer av sjåfør - riktig bruk av tommel er viktig - på underlag der hjulspinn ikke er ønskelig, feks på snø er ikke visco lok optimalt.
- Litt for svake bremser ved landeveiskjøring
- Mye støy fra drivverk - går seg til etter hvert men fortsatt mer enn på Polaris
- Burde vært bedre kjørelys
- Bare et baklys/bremselys
- Litt liten tank, enda mindre på 2010 modeller
- Oppbevaringsrom bak til verktøy osv er ikke tett
- Dustete lang/kortlysbryter fra 2009
- Kjøring i knappe svinger krever litt teknikk i høy fart
Ellers synes jeg begge merker har god kjørestilling, god sittekomfort for passasjer osv osv.
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
06 Mar 2010, 10:52
MaxMekker
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
06 Mar 2010, 13:26
rr_a
Et annet poeng er at atv kan brukes hele året mens to og trehjulinger kan får problemer på vinterføre.
R
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
06 Mar 2010, 14:55
Rohnny
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
06 Mar 2010, 16:17
rr_a
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
06 Mar 2010, 21:48
gkjernaas
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
06 Mar 2010, 22:31
shortcut
Re: Outlander MAX 800 XT-P
Skrevet:
06 Mar 2010, 22:58
smaug
Det er ikke aluramme på Outlander eller Gade. Ramma er i stål med noen fester her og der i alu. Ingen Can-Am'er har elektronisk sperre, kun på gasshendel og i innsuget.
Lys på styre er ikke lovlig i Norge så jeg ser egentlig ikke noe poeng i å benytte seg av det foruten som et langlys men da kan det være det samme. Jeg vil bare at lyset skal lyse lengere og ha en jevnere lysstråle. På en annen side så klarer jo ingen bilerprodusenter å lage skikkelig hovedlys...Ekstralys er tingen. Patentert understell ja... Er vel ingen som ikke har det? Alle er jo best, men jeg føler at Polarisen er veldig stiv, men har ikke testet XP'en. Sikkert bra den også når den fikk doble bærearmer med demper montert på øvre bærearm(ren Can-Am kopi imo).
Trodde alle hadde hørt om hva man ikke må gjøre med AWD systemet, som feks ikke spinne for mye i 2wd, lufting av oljesystemet iht prosedyre ved oljebytte, rulleburet i hilliard delen som går fløyten osv osv. Ikke noe uoverkommelig greie, men likevel, dyrt å drite seg ut. Masse dippedutter i det systemet mao.
Hva Polarisfolket maser om den motorbremsen skjønner jeg ikke. Can-Am har jo akkurat like mye motorbrems(desverre siden jeg ikke er så keen på den) og den funker enten på bakhjulene(2wd) eller alle hjulene (4wd) uten at man trenger å huske på noe eller gjøre noe spesielt. Det er logisk. Du kjører med bakhjulstrekk ergo har du også motorbrems på bakhjulene. Du kjører med fire hjulstrekk, ergo har du motorbrems på alle hjulene. Enkelt! Det der ADC greiene mener jeg er en ren PR jippo hvor Polaris har gjort det genistreket og klare å selge noe som egentlig er en selvfølge som noe spesielt til kundene sine.