Side 1 av 1
Forventet levetid...??

Skrevet:
25 Jul 2010, 20:56
kjetilemil
Vært mye snakk om reimer og bytter og Km her i det siste.. Og siden min sykkel har rullet 18500 glade km.. dukker spørsmålet opp.. hva er forventet levetid på en Can-Am Outlander? Tenker da på motor, drivverk, ledd osv.. noen som har en idè om hvor lenge en sykkel har livets rett????
tar da forbehold om "normalt" vedlikehold..
Re: Forventet levetid...??

Skrevet:
25 Jul 2010, 21:27
danilo0702
ve dbra vedlikehold: mer enn 200000 km....det er min tipp
Re: Forventet levetid...??

Skrevet:
26 Jul 2010, 05:16
rr_a
Bra vedlikelhold og bytte av MANGE deler...
Re: Forventet levetid...??

Skrevet:
26 Jul 2010, 05:33
Ola
Noen biler går 200k km, og er ferdige, imens andre holder 2mill km, så det er vanskelig å si :)
Ved normal bruk som her i norge, vil jeg forvente at en slik sykkel bør holde 50k+ km uten store inngrep i motor og drivverk..
Men det kommer til å måtte byttes variator skiver, register kjeder, et driv/mellomaksel ledd eller to og lignende ting før den tid virker det som..
Det er iallefall mine tanker om det..
Re: Forventet levetid...??

Skrevet:
26 Jul 2010, 08:13
smaug
Hvis man ser på hver komponent og tenker levetid sammenlignet med feks en bil, så bør det meste vare leeeenge. Lager, kryss og gir bør holde like lenge som på en MC. Er ingen grunn til at et kryss ikke skal holde minst 100KKm hvis de får en skvett fett i ny og ne. Slike kryss har jo de fleste biler og det er ikke noe tema der. Lager som feks hjullager og slike ting varer jo også en evighet på en bil og alt i alt så får nok ikke lagrene på en atv noe mer pryl enn på en bil selv om lagrene selvsagt er mindre på en atv. Motor snurrer nok å går veldig lenge den, men kamkjede og strammer må nok sjekkes med jevne mellomrom. Ryker det, blir det nok dyrt!
Den store utgiftsposten er nok CVT'ene. Som jeg har nevnt før, en atv er ikke først og fremst en veidoning selv om BRP Scandinavia framstiller de som det(nesten da). 10KKm er maaaaange timer skaukjøring men i veisammenheng er det ingenting. Jeg vil tro at over 15-20KKm, så vil det være på tide å se etter en ny primærvariator. Den som sitter på fungerer nok og sykkelen vil funke greit men jeg tror at dersom man setter på en ny, så vil man merke ganske stor forskjell. En CVT av den typen som vi har, er konstruert for å operere under kontinuerlig variasjon både på turtall og last, sånn er det bare. Heldigvis så finnes det alternativer til den orginale primærvariatoren(som koster en liten formue). brukes av en del over dammen, og den skal visst fungere fint. Det er ikke noe enveisclutch funksjon på den så det trenger man ikke å tenke på mer. Et annet alternativ er primær variator som skal være selveste kremen og er justerbar etter alle kunstens regler. De lager også en sekundærvariator som visstnok er veldig mye bedre enn den orginale(holdbarhet aner jeg ingenting om siden ingen over dammen kjører så langt som vi gjør). Et siste alternativ er fra CVtech(ikke noe god side). Jeg synes den er litt for dyr i forhold til Comet sin men den skal visstnok fungere fint. Det er en veldig enkel sak uten noen form for justeringer. Ingen av disse alternativene har enveisclutch funksjon(mister motorbrems på tomgang).
Edit: Når jeg leser skryteblekka til Trailbloc variatoren så står det faktisk at den har enveisclutch funksjon.
Re: Forventet levetid...??

Skrevet:
26 Jul 2010, 09:08
rr_a
Veldig interessant, smaug - takk for godt innlegg.
Ændersen
Re: Forventet levetid...??

Skrevet:
26 Jul 2010, 09:26
kjetilemil
takker for flotte svar gutter.. Skjønner jo at man snart må gå i tenkeboksen å vurdere bytte snart. Nå er jo min i tipp topp stand så kanskje ikke vente for lenge HAHAH.. er jo kjent for å få sykkelen til trille rundt endel
Så da var spørsmålet.. hva får man for en LTD i god stand i dag.. hmmm