smaug » 13 Jun 2011, 18:30
Er det en kort eller lang(max) utgave? 650'en er en finfin maskin som går veldig likt en 800. Med to på(på max modellen), er forskjellen litt større mellom en 650 og en 800 men ikke veldig. Forbruket er veldig avhengig av dekkvalg og lufttrykk i dekkene. Min går på ca 0,85 med en del skaukjøring og småkjøring her jeg bor. På langtur med to på så går den glatt på 0,8 eller lavere. Jeg kjører ikke med rene landeveisdekk og hadde jeg gjort det ville forbruket gått ned kanskje med 0,05-0,1 l/mil eller der omkring.
Sykkelen kan oppleves litt skarp på gassen i skauen. Gassresponsen er god så det gjelder å være litt obs på det. Delprisen er fornuftig vil jeg si(har ikke kjøpt noe særlig med deler), en ny varaitorreim(orginal) koster 820,- inkl moms, ellers er vel det ikke så veldig mye slitasjedeler som ryker. Mansjetter til drivaksler koster rundt 500 kr pr sett(fett til knute og nye strammebånd).
Nye vekter til variatoren ligger vel på rundt 2000,-, men det varierer veldig hvor ofte de må byttes. Kjøres den veldig mye på vei og over lange strekninger med jevn gass, slites de mest og da snakker vi vel om 7-8000 km før de må byttes. Mye skaukjøring med varierende turtall varer de veldig mye lengere.
Av feil så er det ikke veldig mye annet å tenke på enn andre sykler som enten blir misbrukt eller velstelt. Sjekk ramma på undersiden at den ikke er bulkete og rusten. Er det bukplate på den, kan det være lurt å løsne litt på den for å kunne ta en titt. Er det knaking eller knepping i bakstillingen må torsjonstaget som går fra den ene armen til den andre gjennom ramma(sees ikke fra utsiden), enten demonteres, rengjøre splines, kline på loctite og strammes opp, eller byttes hvis den er skadet.
Har du tid og anledning kan det også være greit å pelle opp toppdekselet på bakre sylinder og sjekke kamkjede-guide for slitasje.
Blir sykkelen vedlikeholdt jevnlig, er det ikke så veldig mye annet å tenke på enn å kjøre og være glad.
Jeg betaler 2600,- pr år for full kasko og ubegrenset kjørelengde i Vital forsikring
Jan-Børre