Side 1 av 3
outlander 650

Skrevet:
13 Jun 2011, 17:45
renegade77
Har en 650 som jeg snuser litt på.
Luret på om det er noen type feil som går igjen. bensin forbruk, og hvordan deleprisene er til denne sykkelen.
Så er det jo forsikring kontra andre modeller. Fikk pris på 5800.- for en renegade 800, og 2200.- for en sportmann 500 i gjensidige. Men har hørt Mye forskjellig.
Håpe dere kan hjelpe med svar, er litt sugen på denne.
![Smil [smiil]](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: outlander 650

Skrevet:
13 Jun 2011, 18:30
smaug
Er det en kort eller lang(max) utgave? 650'en er en finfin maskin som går veldig likt en 800. Med to på(på max modellen), er forskjellen litt større mellom en 650 og en 800 men ikke veldig. Forbruket er veldig avhengig av dekkvalg og lufttrykk i dekkene. Min går på ca 0,85 med en del skaukjøring og småkjøring her jeg bor. På langtur med to på så går den glatt på 0,8 eller lavere. Jeg kjører ikke med rene landeveisdekk og hadde jeg gjort det ville forbruket gått ned kanskje med 0,05-0,1 l/mil eller der omkring.
Sykkelen kan oppleves litt skarp på gassen i skauen. Gassresponsen er god så det gjelder å være litt obs på det. Delprisen er fornuftig vil jeg si(har ikke kjøpt noe særlig med deler), en ny varaitorreim(orginal) koster 820,- inkl moms, ellers er vel det ikke så veldig mye slitasjedeler som ryker. Mansjetter til drivaksler koster rundt 500 kr pr sett(fett til knute og nye strammebånd).
Nye vekter til variatoren ligger vel på rundt 2000,-, men det varierer veldig hvor ofte de må byttes. Kjøres den veldig mye på vei og over lange strekninger med jevn gass, slites de mest og da snakker vi vel om 7-8000 km før de må byttes. Mye skaukjøring med varierende turtall varer de veldig mye lengere.
Av feil så er det ikke veldig mye annet å tenke på enn andre sykler som enten blir misbrukt eller velstelt. Sjekk ramma på undersiden at den ikke er bulkete og rusten. Er det bukplate på den, kan det være lurt å løsne litt på den for å kunne ta en titt. Er det knaking eller knepping i bakstillingen må torsjonstaget som går fra den ene armen til den andre gjennom ramma(sees ikke fra utsiden), enten demonteres, rengjøre splines, kline på loctite og strammes opp, eller byttes hvis den er skadet.
Har du tid og anledning kan det også være greit å pelle opp toppdekselet på bakre sylinder og sjekke kamkjede-guide for slitasje.
Blir sykkelen vedlikeholdt jevnlig, er det ikke så veldig mye annet å tenke på enn å kjøre og være glad.
Jeg betaler 2600,- pr år for full kasko og ubegrenset kjørelengde i Vital forsikring
Re: outlander 650

Skrevet:
13 Jun 2011, 19:53
renegade77
Takker
Høres jo lovende ut. Er forøvrig en 09 mod kort utgave, som er gått rundt 2000km. Prisen er 96000.-
Ser helt ok ut. Men vet ikke om den er regga som traktor eller mc. Ska sjekke det opp. Fruen ville kunne kjøre lovelig over 40.
Skal sjekke ramma på den, men tror nok ikke kamkjede guide er slitt på så lite km.
Re: outlander 650

Skrevet:
13 Jun 2011, 21:14
smaug
Er det en XT(stålfanger foran og bak, vinsj og alufelger)? Med bare 2000 km, er det nok ikke veldig mye å tenke på av slitasjer på noe som helst. Variatorreim holder fint 10000 km eller mer(min ble byttet på 13000 km men den kunne godt ha blitt kjørt med noen tusen til uten problemer) og 09 modellene skal ikke ha problemer med kamkjedeguide slik de eldre modellene hadde.
Re: outlander 650

Skrevet:
13 Jun 2011, 23:05
renegade77
Vet egentlig ikke. De er stål fangere foran og bak med vinsj men ikke alu felger.
Kan jo være en 08 som er regga i 09.
Re: outlander 650

Skrevet:
14 Jun 2011, 07:11
smaug
Alle XT modeller har fanger foran og bak, vinsj og alufelger som standard. 09 modellen har sort "tankkåpe" mens 08 modellen har gul. Om fangere, vinsj osv er ettermontert senere, er det i prinsippet en XT modell siden det ikke er noen andre forskjeller utenom disse tre tingene.
Re: outlander 650

Skrevet:
14 Jun 2011, 16:36
renegade77
ok. Da er det en 09. Grønn sykkel med sort tankkåpe.
Skal gå over den å se. Ringte BT i dag og hørte om den var regga som mc. Som den da var høsten 09.
Har litt planer for den allerede. Er jo lov å planlegge og drømme litt
![Jadda [oh yes]](./images/smilies/thumbupright.gif)
Litt lakk og nye dekaler. Likte ikke helt grønnfargen.
Re: outlander 650

Skrevet:
14 Jun 2011, 19:52
Svenskefaen
Re: outlander 650

Skrevet:
14 Jun 2011, 19:55
smaug
Å lakke slik plastikk er mildt sagt pyton men ny plast er faktisk ikke så sinnsykt dyrt. Et annet alternativ kan jo være å kjøpe fyll dekal-sett til den...
http://www.amrracing.com/catalog/quad-g ... --181.html
Re: outlander 650

Skrevet:
14 Jun 2011, 21:45
renegade77
det derre var FETT.
![Smil [smiil]](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Men har prøvd og legge vinyl på sykkel og biler og det er ikke enkelt. Så ska man jo være så sinsykt nøye på alt.
Har lakket en del snescootere og div sykler opp i gjennom årån. Vet at på fet plast kan det være ekkelt å få lakken til å feste.
Men med rett grunning og mykner i klarlakken så går det bra. Vet at nye arctik cat har lakkerte deksel. Men ved hard bruk er nok vinyl og gjennom farget plast det beste. Mye riper og hakk.
Men må nu få sykkel først
Morro å planlegge. Mange søvnløse kvelder.
![Smil [smiil]](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: outlander 650

Skrevet:
15 Jun 2011, 08:44
smaug
Nesten alle snøscootere er lakkert men plasten der får ikke samme julingen som en atv får i skauen med steinsprang, mud og insekter. Outlander XT-P er lakkert men det er visstnok brukt en litt stivere plast som tåler litt mindre juling sammenlignet med homogen gul, grønn og sort plast. Camomodellene til Can-Am er visstnok også en del svakere enn nevnte farger.
Re: outlander 650

Skrevet:
17 Jun 2011, 23:41
renegade77
Ramla over en sportmann 800 på autodb i dag.
http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... img7647998dokker som har sammenlignet outlander og sportmann, Forskjeller på disse er???
Har hørt at 800 sportmann er hard i forbruk. Stemmer dette?
Re: outlander 650

Skrevet:
17 Jun 2011, 23:43
renegade77
Glemte og si at på mandag skal æ teste 650.
![Jadda [oh yes]](./images/smilies/thumbupright.gif)
Glede mæ.
Re: outlander 650

Skrevet:
18 Jun 2011, 11:11
smaug
Det virker som Polariser generelt er litt harde i forbruk ja.
Re: outlander 650

Skrevet:
20 Jun 2011, 17:05
renegade77
Har testa en mil i dag. Men ska teste mer.
Reagerte på at man ble veldig varm på bena og at det er en del støy av drivverk. Var litt risting men står på itp mud lite dekk så regne med at det riste. Synes også den var litt bløt på fjæring. Ville løfte bakhjulet i kryss/sving med litt fart.
Er det normalt at baklykta henger igjen etter at nøkkelen er tatt ut?
Går greit ellers virke det som . Klarte 110 på slett vei.
Skal ta en tur seinere i dag. Ska sjekke ramma for krøll. Det er helplast under.
Sjekka forsikring i Gjensidige og den kom på 2860 på full kasko.