Side 1 av 2
400, 650 eller 800??
Skrevet:
16 Okt 2011, 10:04
skogsnissen
Hei!
Skal kjøpa meg ein atv til snøbrøyting og skogskjøring (ved) samt arbeidskjøring (4km). Kva atv er mest egna til dette??
Synest Bombardier/CanAm ser tøffast ut, men er det n oen andre som kan konkurere på kvalitet??
Prisklasse??
Har drømt en Renegade, men kan denne brukes til disse formålene?
Takker for alle svar!!!!
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
16 Okt 2011, 11:47
rr_a
Ja, de kan brukes til disse formålene - alle sammen - men noen er bedre egnet enn andre - outlander er nok mer praktisk i skogen og arbeidskjøring enn gaden for du sitter mer beskyttet - -du kan bl.a. ha vindskjerm på outlander og det er kjekt å ha på landeveien. Stor motor er og kjekt å ha for da har den mer krefter og sliter mindre med arbeidsoppgavene. Så da er det vel lommeboka som bestemmer, regner jeg med..? Yamaha, Polaris og Honda er også veldig bra i skogen men ingen pr. dags dato slår can-am på landeveien når det gjelder kjørekomfort. Amen.
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
16 Okt 2011, 16:25
skogsnissen
Takker for svar!!
Men så lurer eg på om det er kjøremessige forsjeller på 2 seter og enkelsete? Kva er best?
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
16 Okt 2011, 18:47
rr_a
Toseter er nok mer behagelig på vei p.ga lenger akselavstand men litt mer knotete i skauen hvis man skal brått rundt trær etc. - men det er egentlig ikke noe reelt problem.
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
31 Des 2011, 14:14
coolcruiser
Vi har brukt vår 2006 Outlander Max 400 til å lunne tømmer, fungerer kjempebra.
Har lunnet frem mengder med stokk. I fjor dro vi frem ca 30m3.
2 seter er greit hvis man er mer enn en person som skal inn på hogstfeltet.
400 mangler krefter langs landeveien, men hvis du skal kjøre i nærområdet som du nevner så er den helt grei.
For 2 år siden kjørte jentungen og jeg fra Nes på Romerike til Dagali, hjemturen ble guttungen og jeg.
Ca 28 mil hver vei.
Som nevnt litt snaut med krefter hvis man skal bruke den til turkjøring.
Hilsen Ole
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
31 Des 2011, 15:58
rr_a
400'en funker fint på langtur, men blir litt slapp i motbakker og man må beregne seg litt mer tid enn med en med større motor. Den har heller ikke den extra guffa ved forbikjøring. Det er nå slik.. mye vil ha mer, fanden vil ha fler....så, skal du kjøre mye på vei ender du nok opp med en litt større motor.
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
30 Jan 2012, 17:07
phel
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
30 Jan 2012, 20:40
Pol800aris
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
30 Jan 2012, 20:47
Pol800aris
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
30 Jan 2012, 22:08
rr_a
Skal ikke rakke ned på noen men har aldri hatt noe problem med at can-am er slapp med å koble inn hjul nummer 4 - det kicker inn med en gang hvis du har en nyere modell altså - ellers så kan man diskutere i det vide og det brede og hvor lenge man ønsker om hvilket system som er best eller dårligst - og aller er bra og dårlige eller...?
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
31 Jan 2012, 07:33
gass
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
31 Jan 2012, 16:26
kryllingen
Hei. jeg personlig er utrolig fornøyd med min renegade 800, funker bra etter veien,og er ihvertfall ikke noe dårligere i skauen og gjørmehøl enn mine kameraters polaris sportmann 7 og 800 ccm. bruker renegaden til å dra litt tømmer, og tilhengerer med ved, og har krefter og framkommelig het i massevis. hadde tidligere en grizzly 660, og under samme arbeidsforhold gikk stort sett den med full gass hele tida,men med renegaden har jeg enda mye å gi på med :-)
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
31 Jan 2012, 22:31
Pol800aris
No var det ikkje meininga å fyre oppunder:)
Som sagt, så fungerer alle merker. Det med 3hjulstrekk med Can-Am er som han over seier at det helst gjelder eldre modeller...
Det at eg skjølv no kjører Polaris, er egentlig meir tilfeldigheter enn valg av bestemt merke. Eg satt nemmelig tre krav når eg leita etter ATV, det skulle være enten Polaris eller Can-Am, det skulle være en 2 seter, grunna bedre plass og meir stabil å kjøre med på glatta (ser eg for meg iallefall), og minimum 650cc....
Greitt nok med at det holder med 500cc, men eg liker bedre større motorer på tross av EU regler. Grunnen er enkel, nemmelig moment!
Kjøp en ATV du har lyst på!
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
21 Okt 2012, 11:57
polarisrider
can am 650 e nok i massevis når det kommer til motormoment! har selv sett på når den drar ifra polaris 850 på landveien uten problem original.
Re: 400, 650 eller 800??
Skrevet:
29 Okt 2012, 22:40
OJ
Har selv hatt Polaris Sportsmann 500 X2, Can-Am Outlander 650 og har nå en Yamaha Grizzly 660.
Knall kjøretøy alle sammen. Polarisen som er nevnt har 100% 4x4. Outlanderen jeg hadde, en 2006 mod, hadde visco lock fremme som alle de andre, men denne var av den "trege" typen. Hadde ingen problem i skauen så lenge jeg kunne bruke gassen og hadde grove dekker. Har kjørt steder der Polaris 800 ikke kom frem, men dette var pga dekkene og full speed på motoren. Måtte jeg stoppe opp og kjøre sakte avgårde sleit jeg mere. Da var Polarisen genial.
Min nåværende atv, 660 Grizzly, er vel en mellomting på en måte.
Den har 100% 4x4 når jeg ønsker det. Denne har egen sperre på fremdiffen. Dette gjør at den, på "3 hjuls trekk" er smidig og fin i terrenget, og ved et trykk på bryteren har man 100% 4x4 og kan putre/slure seg frem over de rareste hinder :D.
Hvordan denne er på veien er jeg ikke sikker på da jeg ikke har skilt på min. Men som arbeidsmaskin skal den ha mye skryt.
Skulle jeg valgt et kjøretøy som skulle brukes i skauen ville jeg valgt Grizzly eller Polaris. Førstevalget heller nok litt mot Grizzly pga egen sperre på fremdiff.
Lykke til med jakten på ATV.