[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Spørsmål om min Bombardier Outlander 400 2005mod

Spørsmål om min Bombardier Outlander 400 2005mod

DS, Renegade, Outlander...

Spørsmål om min Bombardier Outlander 400 2005mod

Innlegg Toffe » 15 Des 2011, 00:26

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt en Bombardier(Can-Am) Outlander 400 H.O som er 2005 modell, den er kjørt veeldig langt (25.000km) fordi posten har brukt den som postbil! hehe. Fikk den for 34 000 med MC skilter. Veldig fornøyd! Standen var veldig god men er noen ting jeg kommer til å gjøre, da plasten ser veldig matt ut vil jeg nok prøve å pusse litt og få det fint til sommeren :-)

Jeg skal hente den imorgen et steinkast fra hvor jeg bor hos forhandler. Snakk om flaks? Leter så er det rett der man bor! ;)

Problemet mitt er at jeg er ikke store mekanikeren! Jeg er en datanerd/elektriker men hadde litt lyst på å prøve noe nytt! hehe. Så om jeg spør dumt, ikke svar dumt! Jeg lurer virkelig på hva jeg spør om og håper på hjelp og veiledning! Hehe

Nok om historier og min happyness, her er noen spørsmål:

- Syntes dere det var en grei pris for denne?
- Hva tror dere toppfart er? Stod 18hk / 400cc
- Er denne blombert?
- Er det noen typiske feil jeg burde se på med en gang på disse modellene? Standard feil som skjer e.t.c?
- Hvor ofte burde man bytte olje og filter? Filter kostet jo bare 100kr på nettet så jeg +frakt.
- Er det lov å sitte 2 stk på når den er MC registrert?
- Kassene til å montere bakpå fra biltema, er dem noe tess og passer dem? Tenkte til hjelm hovedsaklig.
- Det er "plass" til vinsj, men er det noen vinsj som passer inn der eller må jeg finne en "orginal" til outlanderene? Isåfall hvor ?
- Vinsjen skal jo ha sånn kontrollpanel, det er ofte stort å stygt, fantes det noe som gjør at jeg kan ha det på håndtaket? Blandt alle andre tusen knapper? Eller må jeg bare borre hull i plasten og montere noen vanntette trykkbrytere der og jukse til ledningen under? (Det kan jeg siden jeg er elektriker, men er det noe penere og bedre så må jeg neste vurdere det).
- Er det noen måte å sjekke mansjettene på? Om de er greie eller burde byttes asap?

Eventuelt andre tips og triks til en ny quad eier? :-)
Vurderer karbonfiberhjelmen fra biltema til 1.5k, jeg VEt jeg starter en "flamewar" når jeg skriver dette, men de fleste som skriver dritt om biltema skriver BARE fordi biltema har dårlig rykte på kvalitet og "alt for gode priser". Derfor lurer jeg på om noen objektive kan svare? Hjelmen skal jo holde mål, den må jo være godkjent siden den er til salg. Er den verdt det? Eller får jeg en bedre hjelp andre plasser til 1.5k? Ønsker gjerne å kunne ha headsett så mobilen er i øret (bluetooth), veldig teknonerd! hehe.

Skrev mye bullshit, og har sikkert 10000 spørsmål til. Skal bla litt igjennom dette forumet og titte! Håper på enkle og forstålige svar, og dropp flamewar / trolling please :) TAKK på forhånd.

[klippe]
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Re: Spørsmål om min Bombardier Outlander 400 2005mod

Innlegg rr_a » 15 Des 2011, 06:19

Holy shit... det var mange spørsmål [smiil]
- Syntes dere det var en grei pris for denne? - Ja
- Hva tror dere toppfart er? Stod 18hk / 400cc - Med nyoverhalt variator, uten plombering og hjemlengsel - tett oppunder 100.
- Er denne blombert? Trolig siden den har gått som postbil - sjekk skruen bak tommelgassen - får du presset gassen helt inn? Vet ikke om det er flere sperrer på 400'en.
- Er det noen typiske feil jeg burde se på med en gang på disse modellene? Standard feil som skjer e.t.c? - Gearspake har lett for å knekke - slitt variator (man merker at den "gearer"), slitne deler i styring - kanke komme på mer i farta.
- Hvor ofte burde man bytte olje og filter? Filter kostet jo bare 100kr på nettet så jeg +frakt. - Avhangig av hvor mye du kjører - 1 - 2 ganger i året og biltema har filter som passer... http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reserv ... -MC-82243/
- Er det lov å sitte 2 stk på når den er MC registrert? - Hvis det står så i vognkortet... er det den lange versjonen er den nok regga for 2.
- Kassene til å montere bakpå fra biltema, er dem noe tess og passer dem? Tenkte til hjelm hovedsaklig. - Hakke peiling
- Det er "plass" til vinsj, men er det noen vinsj som passer inn der eller må jeg finne en "orginal" til outlanderene? Isåfall hvor ? http://toolfarm.no/?PageID=118 - billigere enn warn, men gjør sikkert jobben like bra
- Vinsjen skal jo ha sånn kontrollpanel, det er ofte stort å stygt, fantes det noe som gjør at jeg kan ha det på håndtaket? Blandt alle andre tusen knapper? Eller må jeg bare borre hull i plasten og montere noen vanntette trykkbrytere der og jukse til ledningen under? (Det kan jeg siden jeg er elektriker, men er det noe penere og bedre så må jeg neste vurdere det). - Det finner du ut av når du kjøper winchen...
- Er det noen måte å sjekke mansjettene på? Om de er greie eller burde byttes asap? Ja, man ser på dem... har de sprekt, ser man fett og fettsprut - greie å bytte og greie å bytte.....hmmmm - kommer an på om du er fingerferdig - bakre mansjetter krever spes. verktøy til noen hundrelapper. Så, generelt sett er det ikke vanskelig - bare logikk og fingerferdighet og skikkelig verktøy.

Nå får noen andre svare på evt. resten eller spørsmål jeg har oversett.. [smiil]
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Toffe » 15 Des 2011, 17:46

Takk for mange opplysninger! Veldig bra!
Den er på utsiden her nå og gud fader å gøy jeg har hatt det til nå! Hehehe :-)

Lurer litt på en lyd som ligner litt på "bom-giring" hvertfall fra hjelmen i det jeg slepper speeden litt.. Hva kan dette være?

Kan også svare på mine spørsmål:

Ja den går til 100km/t
Den er plombert med en skrue skal fjerne denne og se om det gir noe mer.
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 15 Des 2011, 20:27

rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Stig » 15 Des 2011, 23:21

Har skjølv ein toppkasse bak fra biltema og er fornøyd med den er jo halve prisen. Er lit mere firkanta da men ka så. Eneste eg måte gjør var og bygge den opp lit for eg har bøyøe bak og sete rygg men den er helt fin.
06 Can-am Bombardier Outlander max xt 800
Brukerens avatar
Stig
450ccm

Innlegg Toffe » 16 Des 2011, 12:18

Tommelgassen går ikke helt inn, når jeg får tak i fastnøkkel på samme dim kan jeg skru den lenger ut :-) Men den er sikkert bare en mm til eller noe, men jeg får den i 100 nå da så trenger ikke mer hvertfall! hehe.

Kjøpte den store kassa til biltema, den har jo rygg og albuestøttere for extrapassasjer, blir litt vrient å montere føler jeg men har en kamerat som skal gi meg noen tips der :-)

Bomgiringen, den kommer når jeg slipper tommelgassen nesten helt ut, akkurat som om den går i fri den siste biten på tommelgassen? Eller tomgang? Samme lyden kom når jeg skulle sette den i revers fra høygir, jeg sto ikke helt still og hadde ikke bremsa helt inne så kom den brrr lyden. Det er også samme lyd som kommer fra båtmotor når du hiver den inn i revers etter å ha kjørt fremover. (been there done that) :-P

Er det noen "gir" den går inn i på slutten av tommelgassen? Det er akkurat som det er en 40 mm på slutten som er "tomgang" ganske mye slark faktisk som den ikke speeder på når man har høy hastighet. Og mellom den slarken og speed er det lyden kommer. Kan liksom ikke speede sakte nedover for da ender jeg på det punktet og så er det ulyd som faen :-)

Noen tips? er 2005 mod så kan jo være dårlig vedlikehold på den og..
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 16 Des 2011, 15:07

Det eneste jeg kan tenke meg er at det er ett eller annet med variatoren - har du hatt den opp og sett på primærvariatoren og tatt en titt på enveisclutchen? (sitter på akslingen ut fra motoren) - for å få ut denne, må du løsne reima og det gjør du via bakre variator. Bolten i primærvariatoren på 400'en er gjenget omvendt, så når du tror du løsner bolten, strammer du den.... - det sitter også et par kulelager i primæren - de er trolig tørre og fulle av drit - been there, done that - og.. jeg snakker ut ifra en 400 '06 modell - regner med at 05 modellen er mer eller mindre lik.
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Toffe » 16 Des 2011, 18:34

Får se til uka, skal ut å kjøre litt i helja og til mandag kan jeg spørre en kamerat om han kan hjelpe meg litt, må bytte olje og slik på den, helt sort så sikkert kjekt å bytte :-)

Variator, clucchreim, gjenger.. bah mye snakk jeg ikke forstår! :-) Er helt "grønn" på motor, men er lærevillig da! hehe, finner nok en bildeguide på nettet så :-) eventuelt i en manual en plass ;-)

En tilleggsting til: Når jeg speeder så "slår" den på en måte, banker og så speeder den. Så slipper jeg så "slår" den tilbake. Er liksom "over" og "under" det punktet den Bomgirere så slår den. Kan virke som når jeg "bomgirer" (vi kaller det bomgirere, er lyden /punktet jeg får lyden fra jeg referer til) så slår den liksom ikke helt over? Men om jeg trykker fort inn å "dunk" og så speeder den. Samt slipper den fort så smeller den tilbake. Og i midten så bare brr'er' den?
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 16 Des 2011, 19:37

Motorolje og gearolje er samme sak på 400'en så dersom den er svart er det på tide å bytte (på overtid) -
dunk og smell etc. - kan være at variatoren trenger en big time overhaling - det er variatoren som overfører kraften fra rotaxen til gearkassa så jeg gjetter helt vilt på at variatoren trenger en liten gjennomgang. Du må trolig ta av forvilerplasten for å komme til skrutene til variatordekslet.
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Toffe » 16 Des 2011, 20:22

Ja, håper det er enten olje eller bare rengjøring / overhaling av variator som mangler :-) Vet ikke hvordan jeg gjør noen av delene, så om noen har noen bilderguide / filmer så si ifra :-) Skal søke litt imorgen :-)
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 16 Des 2011, 20:34

Om du søker/leter på forumet finner du det meste. Bytte olje er ikke vanskelig - tappe av gammel driiiiit og fylle på ny - du kan bruke olje fra biltema altså. Variator er heller ikke hokus pokus.
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Toffe » 16 Des 2011, 22:42

Tips til olje fra biltema til denne? er der jeg skal imorgen, så at oljen var under de 2 strekene, kan jo ha noe å si det. Spesielt siden den blir brukt som gearolje. Spurte en kamerat her første han sa var "lite girolje" når jeg nevnte de tingene. :-P
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 17 Des 2011, 06:36

Jeg bruker både halvsynt og helsynt fra biltema - halvsynt holder nok i massevis. Jeg bruker altså bilmotor olje og ikke mc olje.
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Toffe » 21 Des 2011, 12:03

Føler meg meget fornøyd med gårsdagens økt.

- Monterte varmehåndtak fra biltema
- Satt inn noen skruer som manglet på plasten her og der
- Justerte lysets høyde slik at det var likt på begge, den var jo sjeløyd som faen
- Skiftet olje og oljefilter
- Spylt og vasket saken
- Har montert på boks fra biltema (Perfect fit)
- Strammet alle skruer

Skal til torsdag leverer den inn og få byttet drivreim + vasket hele variatoren. Dette koster 1700kr inkl ny reim til 680 så circa 1000kr for jobben.. Vet ikke om det er bra eller ei..

Ulydene forsvant når jeg bytta olje. Ble litt bedre da.
Problemet var trolig "skinkene" som klemmer på drivreimen ikke slipper helt på slutten og lager slik hakkende lyd i beltet og sliter beltet. Derfor høres det ut som bomgiring (sa dem). Ny olje lot dem gli lettere antageligvis. Og om ikke dette fixer det så skal han pusse dem slik at det blir top-notch :-)

Bare en liten update! :-)
Toffe
80ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 21 Des 2011, 15:52

1700 penger inkl. reim er ikke verst, for det tar litt tid å plukke fra hverandre variatoren og rengjøre den - pass på at dem rengjør enveisclutchen og isoflexer den. Be dem sjekke helixen også. Er 1700 kr inkl. sliping av skinker? Det i seg selv er litt tidkrevende. Få dem til å sjekke vekter og ruller også.
Hvem er "sa dem" ?
rr_a
GIF Meister Ændersen

Neste

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester