Jeg vurderer å kjøpe en ATV med belter som erstatning for en gammel snøscooter. Den skal primært brukes i jobbsammenheng i skogbruket (transport om sommeren og forberedelse for traktorkjøring på myrer og vann om vinteren), men registrering kreves fordi jeg har mange korte transportstrekk på offentlig vei. Mht implementering av T3-regelverket lurer jeg på hvorvidt bestemmelsene rundt utforming av sete følges opp av kontrollerende myndigheter. Jeg forstår hastighets-begrensninger (såfremt man får beholde full motoreffekt ved arbeide i lav fart) samt krav til lys for å se og bli sett, men å plassere en ryggstøtte midt i sadelen er meningsløst på et terrengkjøretøy hvor det å forskyve tyngde etter behov inngår i god kjøreteknikk. Brå bevegelser ved kjøring i terreng kan også gi ryggskader med en slik innretning. På katalogbildet av 2013-modellene stikker det også frem noe som likner på ett feste for sikkerhetsbelte bak sadelen. Har man belte er det vel påbudt brukt også. Visst kan det være farlig med 2 og 4-hjulinger men dette er da helt hinsides. Jeg ser for meg roadracing-gutta spent fast til syklene. Da ville det nok bli slutt på å hive seg på sykkelen og fortsette løpet etter en velt.
Hvilke straffereaksjoner vil man bli utsatt for ved kontroll om man har byttet ut disse farlige anordningene med standard-seter?