smaug » 23 Mar 2014, 09:59
Jeg antar nå at du da hevder at din informasjon ikke er feilinformasjon?
La oss snu på flisa. I dag er det svært vanskelig å omklassifisere et kjøretøy. Alle som har kunnskap om biltilsynet og prøver å få til noe med kjøretøy i Norge vet dette. Det var et unntak og det var omklassifisering fra varebil kl2 til personbil. Nå skal en bil være typegodkjent som begge deler for at det er mulig og bare et fåtall biler er det i dag. Kjøper du en 2014 modell pickup i dag med 4 dører som varebil vil den for all tid være en varebil.
Med det i bakhodet kan vi tenke oss at en som har en T3 ATV ønsker å registrere den om til MC. Får han lov til det? NEI! Kjøretøyet er kun typegodkjent som T3 traktor(går på rammenr, ikke type eller modell) og kan aldri bli noe annet. Hvis man da skulle følge logikken om at biltilsyn kunne kreve at en som fjerner plombering måtte omregistrere en T3 til MC er jo oppskriften klar. Finn en teknisk kontroll og passer de i 60-70kmt og vips så får du omklassifisert traktoren din til MC. Foruten et ekstra gebyr får du til slutt ønsket ditt oppfylt. Logisk? Nei, fordi det er ikke sånn det fungerer. Som alle andre kjøretøy, det være seg om den er trimmet ulovlig, bråker for mye, skilt er plassert feil osv, må vises for en teknisk kontroll iht typegodkjenning.
Det er litt interessant dette her fordi at før når varebil kunne gjøres om til personbil var biltilsyn veldig kåte på å ta alle som flyttet skilleveggen bakover, selv noen mm for mye utløste et krav om omklassifisering til personbil med et tilleggsgebyr. Jeg er ikke så sikker på at biltilsynet egentlig hadde lovhjemmel for et slikt krav men som jeg vet om er det ingen som har klaget dette inn til retten heller men hva skal de gjøre nå? Om en som kjører en VW Tiguan og dytter veggen litt bakover blir tatt i teknisk "avgiftskontroll" kan de ikke gjøre noe annet enn å be fyren rette opp i feilen, noe de aldri ga muligheten til noen før. Bilen kan ikke registereres om fordi den er ikke typegodkjent som noe annet enn varebil. Måten det ble gjort på før var, etter mitt syn, en svært urimelig melkeku av staten.
Personlig så mener jeg at å miste lappen for å kjøre i 60kmt i en 60 sone er mer som kjipt nok i seg selv HVIS politiet har lovhjemmel for det da. Det er ganske mange "regler" i dette landet som det viser seg ikke finnes lovhjemmel for som feks "miljøfartsgrene" som har visst seg å være en ren bløff.
Jan-Børre