Side 1 av 1
EGR ventil trøbbel på Volvo
Skrevet:
07 Aug 2011, 00:25
E.F.I
Har en Volvo V50, der EGR ventilen hang da jeg hentet bil hos forhandler. Bilen er en 2005 modell. Motor er 2.0 D med 136 Hk
Det jeg lurer på er om man får langvarig forbedring av egr ventilens funksjon ved å dra den ut på gear?
Kjørte den litt hardt og etter det så har egr ventilen begynt å fungere helt stabilt.
Ser det er noen som tar den ut, borer et 3 mm hull i den og med en dor så kakker de ut innmaten , renser og deretter smører opp delene.
Noen som kjenner til dette ?
Re: EGR ventil trøbbel på Volvo
Skrevet:
07 Aug 2011, 09:50
smaug
Kan du blende hele dritten? På alle min biler har jeg enten koblet den ut eller blendet røret. Den gjør absolutt ingen annen nytte enn å senke eksostemperaturen slik at NOX verdiene blir lavere noe jeg personlig driter litt i. Hvis du tar vekk innsuget på bilen din og ser inn på ventilstem'er osv, vil du få deg et sjokk. Etter 150-160KKm vil de fleste motorer være temmelig tett i innsuget. Uten EGR fungerer turboen bedre og katalysatoren bedre.
Mange biler har en potensiometer koblet til ventilen for EGR slik at man ikke bare kan koble fra vakumstyringen eller step-motoren siden potensiometeret vil rapportere tilbake til ECU'en om at den ikke rører på seg og da får man check engine tvert. Da er det lurest å bare lage en blending en eller annen plass med en tynn stålplate mellom koblingen en eller annen plass.
Andre biler derimot har også en O2 måler i eksosen med luftmengdemåler i innsuget(akkurat som på bensinmotorer) som kan beregne ut fra luftmengden inn og O2 nivået i eksosen, om EGR ventilen fungerer som den skal. Har man det, er det vanskelig å gjøre noe med EGR ventilen.
EGR er det største faenskapet som noen sinne er funnet opp i vår moderne verden. Har du en VW 2.5TDI motor før pumpedyse og common rail, som har gått litt vil innsug være så kokset at det er så vidt motoren går.
Re: EGR ventil trøbbel på Volvo
Skrevet:
07 Aug 2011, 18:14
E.F.I
Helt enig.... hadde faktisk egr på en gammel saab 900 turbo 1987 modell, der koblet jeg den ut
På denne volvo diesel motoren ..en Euro IV versjon med DPF så kan jeg ikke koble den ut. Hadde jeg ikke hatt DPF så hadde det gått fint å bruke en tynnplate og å frakoble den elektrisk.
Det går an på litt eldre Volvoer fra før 2004.
Så da er det bare å løse ifra EGR ventilen, legge den i diesel bad og fjerne koks innvendig i rør på motor ?
Re: EGR ventil trøbbel på Volvo
Skrevet:
07 Aug 2011, 19:16
smaug
Morderne diesel er svært dårlig til å fjerne sot og koks imo. Hva har DPF med EGR ventilen å gjøre?
Re: EGR ventil trøbbel på Volvo
Skrevet:
07 Aug 2011, 19:48
E.F.I
Re: EGR ventil trøbbel på Volvo
Skrevet:
07 Aug 2011, 20:49
smaug
Min erfaring er at siden sotet som blir igjen i innsuget ikke oppnår særlig høy temperatur(takk og pris), blir det rett og slett ikke borte. Skal man få det bort, må man fjerne det mekanisk. Jeg tipper at det blir mindre sot med å blende EGR'en men det kan tenkes at Volvo har en O2 måler i eksosen som finner ut om det kommer riktig mengde med eksos i innsuget eller ikke. Toyota har det på sine nyere D-4D motorer mens min første gen. D-4D motor(2KD-FTV) ikke har det så der var det ingen problem med å blende tilførselen for EGR.
Det er nesten så jeg vil ha dieselmotorer lengere pga EGR tullet de har begynt med hvor det ikke lar seg gjøre å blende det av. Høy forbrenningstemperatur har kun fordeler foruten på NOX verdien som øker ved høyere temperatur.
Re: EGR ventil trøbbel på Volvo
Skrevet:
07 Aug 2011, 20:57
E.F.I
Enig.
Det kom for 15 år siden er forslag fra SV om krav til lyddemper og katalysator på alle top fuel dragstere, funny cars etc.