Jeg har Grizzly 700, det er en rå terrengmaskin - seriøst rå! 4wd-systemet er suverent, man har full kontroll over maskinen i alt terreng. Bakakslingen er stiv som på de fleste(?) maskiner, og man har knapp for 4wd (uten diff-sperre foran). I tillegg har man en byter for å skru på diff-sperren foran (da går maskinen stort sett rett framover/bakover uten særlig mulighet for svinging).
Har sansen for denne måten å kontrollere drivverket - det gir skikkelig "detalj-kontroll" over underlaget.
Maskinen er suveren i terrenget, men mangler kanskje litt på veg-egenskaper i høyere hastigheter (men hvem kjøper en atv for å kjøre den på asfaltert vei anyways?
Bunndraget er temmelig rått, 1 sylinder på 686 kubikk gir bunndrag og nm så det holder, lavt turtall med masse kraft.
Man har (naturligvis) lav-gir serie - det dobler sikkert trekkraften, og er veldig fint å kjøre med i bratt terreng med passasjer på eller med mye last på henger (har dradd/skøvet 1 tonns henger (hvor hengerbremsen slår inn i bakker - vanskelig å kontrollere - men maskinen har kraft nok så lenge du har veigrep).
Generatoren leverer masse strøm - man kan vinsje rikelig om man setter seg fast, batteriet lades raskt opp igjen.
IMHO: sinnsyk offroad-maskin, vanvittig driftsstabil motor, rusler og går uansett føre jeg har kjørt den i (fra 20+ til 17 kuldegrader), uavhengige støtdempere uten stabilisatorstag (på godt og vondt) både foran og bak - her mister den masse høyhastighets vegegenskaper, men gir sinnsvake terrengegenskaper - den eter seg gjennom terrenget, og man merker knapt 20-30 cm høye steiner i lav hastighet
![Ler [vittig]](./images/smilies/icon_lol.gif)
DETTE er morro!
Forøvrig er det genialt med garanti - maskinen min har røket et par slitedeler som har gått på garantien: venstre drivknukkel og høyre bakre drivakselmansjett.
Ellers så slites bakdekkene overraskende raskt - spesielt om du kjører litt på asfalt.
Lyden er feit og fyldig, det dunker og man hører at du kommer ruslende, barna i gaten forsvinner respektfullt unna, foreldrene klager på at du kjører for fort over fartsdumper (klarer lett 60 km/t hvor SUV'er ikke klarer 30 engang).
Yamaha Grizzly 700 er kongen i terrenget sammen med Polaris vil jeg tippe, det funker veldig bra i terrenget alene, og helt greit med en passasjer (alltid greit å ha en med som må dytte deg ut av den dypeste myren og gjørmen om du ikke har winsch).
Har aldri prøvd andre atv'er (bortsett fra kina-atv'er med 2wd), men liker tanken på at jeg selv kan velge å koble inn front-diff-locken når det trengs - det gir ekstremt bra kontroll. Maskinen tar seg fram på steder du ikke trodd ville være mulig - tenk bare hele tiden på en flukt-plan - ikke spinn bort underlaget om du begynner å sitte fast - kapp et par greiner fra et tre og lag en mini-kjørebro når du kan.
Har du kjørt deg fast i en myr 1 gang, så tenker du deg veldig nøye om neste gang - det er noe dritt å gå mange kilometer i skauen for å hente en vinsj
Om en setning skal beskrive Grizzly 700'en: en forbannet morsom maskin som tar deg mye lengre enn du hadde tenkt - har du husket bensin til returen?
![Jadda [oh yes]](./images/smilies/thumbupright.gif)