Erfaringer med Grizzly 550/700?

Raptor, Grizzly, Big Bear, Banshee...

Erfaringer med Grizzly 550/700?

Innlegg grizzly » 06 Mai 2010, 15:44

Hvordan er erfaringene til dere som kjører 550/700 grizzly? Er dere fornøyde? Er sevoen bra, eller er forskjellen liten? Letter den styringa mye, eller er det mest en slags "anti kickback"?
Ser på YouTube et par som har lagt ut video av bensin som koker i tanken. Noen her som har opplevd det?
Er det ellers noe som er verd å vite om disse maskinene?

Steffen.
Brukerens avatar
grizzly
250ccm

Stolt fører av:

Re: Erfaringer med Grizzly 550/700?

Innlegg grizzly » 26 Mai 2010, 15:33

Er det virkelig ingen som har en Grizzly 700 eller 550 som vil si noe negativt om den?? Ikke skryte uhemmet heller for den saks skyld :)
Brukerens avatar
grizzly
250ccm

Stolt fører av:

Innlegg Fjellsamen » 28 Mai 2010, 02:50

Jeg har Grizzly 700, det er en rå terrengmaskin - seriøst rå! 4wd-systemet er suverent, man har full kontroll over maskinen i alt terreng. Bakakslingen er stiv som på de fleste(?) maskiner, og man har knapp for 4wd (uten diff-sperre foran). I tillegg har man en byter for å skru på diff-sperren foran (da går maskinen stort sett rett framover/bakover uten særlig mulighet for svinging).

Har sansen for denne måten å kontrollere drivverket - det gir skikkelig "detalj-kontroll" over underlaget.

Maskinen er suveren i terrenget, men mangler kanskje litt på veg-egenskaper i høyere hastigheter (men hvem kjøper en atv for å kjøre den på asfaltert vei anyways? [grøntsmil]

Bunndraget er temmelig rått, 1 sylinder på 686 kubikk gir bunndrag og nm så det holder, lavt turtall med masse kraft.

Man har (naturligvis) lav-gir serie - det dobler sikkert trekkraften, og er veldig fint å kjøre med i bratt terreng med passasjer på eller med mye last på henger (har dradd/skøvet 1 tonns henger (hvor hengerbremsen slår inn i bakker - vanskelig å kontrollere - men maskinen har kraft nok så lenge du har veigrep).

Generatoren leverer masse strøm - man kan vinsje rikelig om man setter seg fast, batteriet lades raskt opp igjen.

IMHO: sinnsyk offroad-maskin, vanvittig driftsstabil motor, rusler og går uansett føre jeg har kjørt den i (fra 20+ til 17 kuldegrader), uavhengige støtdempere uten stabilisatorstag (på godt og vondt) både foran og bak - her mister den masse høyhastighets vegegenskaper, men gir sinnsvake terrengegenskaper - den eter seg gjennom terrenget, og man merker knapt 20-30 cm høye steiner i lav hastighet [vittig] DETTE er morro!

Forøvrig er det genialt med garanti - maskinen min har røket et par slitedeler som har gått på garantien: venstre drivknukkel og høyre bakre drivakselmansjett.

Ellers så slites bakdekkene overraskende raskt - spesielt om du kjører litt på asfalt.

Lyden er feit og fyldig, det dunker og man hører at du kommer ruslende, barna i gaten forsvinner respektfullt unna, foreldrene klager på at du kjører for fort over fartsdumper (klarer lett 60 km/t hvor SUV'er ikke klarer 30 engang).

Yamaha Grizzly 700 er kongen i terrenget sammen med Polaris vil jeg tippe, det funker veldig bra i terrenget alene, og helt greit med en passasjer (alltid greit å ha en med som må dytte deg ut av den dypeste myren og gjørmen om du ikke har winsch).

Har aldri prøvd andre atv'er (bortsett fra kina-atv'er med 2wd), men liker tanken på at jeg selv kan velge å koble inn front-diff-locken når det trengs - det gir ekstremt bra kontroll. Maskinen tar seg fram på steder du ikke trodd ville være mulig - tenk bare hele tiden på en flukt-plan - ikke spinn bort underlaget om du begynner å sitte fast - kapp et par greiner fra et tre og lag en mini-kjørebro når du kan.

Har du kjørt deg fast i en myr 1 gang, så tenker du deg veldig nøye om neste gang - det er noe dritt å gå mange kilometer i skauen for å hente en vinsj [vittig]

Om en setning skal beskrive Grizzly 700'en: en forbannet morsom maskin som tar deg mye lengre enn du hadde tenkt - har du husket bensin til returen? [oh yes]
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm

Innlegg rr_a » 28 Mai 2010, 07:22

rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Queen » 28 Mai 2010, 13:47

mvh
Frank
Can-Am Outl. 800R. LTD, 2010
Queen
800EFI

Innlegg grizzly » 30 Mai 2010, 19:06

Hvordan liker dere EPS`en?
Jeg har reservert en 550 EU-traktor som kommer på kampanje til 89.900,- i august. Denne har IKKE servo. Jeg driver ikke med offroadkjøring annet enn en og annen tur etter elg eller et vedlass. Kjører til og fra jobb av og til. Mestparten av bruken er rolig kjøring etter grusveg med et hundespann foran. Servo har ikke vært noe savn på 350`en i alle fall så jeg mener jeg klarer meg uten, og sparer nesten 20.000 på det.
Ofte triller bare Atv`n uten motor igang bak hundene; hvordan vil det gå på en med EPS?
Hva mener dere; uten servo for 90.000, eller med for 109.000??
Brukerens avatar
grizzly
250ccm

Stolt fører av:

Gå til Yamaha

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester