Side 1 av 1

kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 30 Apr 2011, 06:30
tazea
Hei!!

Jeg skal kjøpe meg en raptor 700. så lurer jeg på om det er noe spesielt jeg skal se etter osv.
Hvor mye bruker den sånn ca. på mila?
Kjøpe en som det er chipp på er ikke noe problem?
Turbo? dette sliter på motor?
Hva er toppfarten på en raptor?
Dette er kanskje litt dumt spørsmål men, hvor lagt kan en raptor gå, hvis jeg er flink med å stelle den:)?

Håper på tilbakemeldinger:)
Takk!

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 04 Mai 2011, 20:05
Malixk

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 04 Mai 2011, 20:18
bonde
bytta nettopp lager på bakaksel på minn 07 modell eg kjupte ny,,å klutsjen i sommar så va..å då har eg kjørt så ett svin hima på gården minn,fekk problemer pga att an sto ute møkje ett år,kondens i tanken viste det seg å var,tenkte satans drit.men tømte tanken etter ett tips ,så jekk an så ett uver ijenn,har sjøl heve på ett 12 taggar drev framme får å konna kjøra i litt u kurant terrreng, i andra gire ..
men har ett 16 taggars på lur,å slenge du ett større bak ijenn så tenkeg du får ennå meir fart,blir samma så på moppå menne her har du mær hest å moment får å sei det mildt,,,rå maskinar får å sei det sånn ja..

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 05 Mai 2011, 12:48
tazea
Tusen takk for svar:-)
Jeg vurderer å kjøpe denne. hva tror dere om denne?
http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=27309299

"chippen", går det ann å ta av den?:P

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 05 Mai 2011, 17:04
bonde
chippen kan du ta av..menne ville sjekka ut den gule på autodb .samme pris.. litt råare da..menne valge e jo ditt!!!!

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 06 Mai 2011, 00:45
tazea

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 06 Mai 2011, 00:49
tazea
Denne "chippen" gjør visst så sykkelen kveler seg hvis man ikke kjører den "hardt". Den får for mye bensin tror jeg? Kan man gjøre no med det selv?

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 06 Mai 2011, 17:02
bonde
jo forsjellen på di e .intregrert spedometer å timatellar i det litla dasjbordet på sykkelen..det kan du se på front dekslet på di viss du kjikka litt,,denna motoren leve yamaha lenge på får å sei det sånn!!!!di jere barra utseende bedre å legge te godsaker.rammå å motor har di jo...eg har 07..menn nyare kåm me spedometer å timateller i dasjen..må vara nåke gale m det chip greienne.enten ein form for blombering!!ellår så feil justert,kansje det e ein sånn elektroniske chip..e jo elektoniske gassar på di,,,,større dyser får du o kjøpt..sylinder stempel,,trim cam..skambilligt i usa..ebay.com
hei å lykke te

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 07 Mai 2011, 12:19
tazea
ja nå har jeg lært litt ja:) Takk for hjelpen folkens! gleder meg til jeg kan hjelpe folk:)

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 07 Mai 2011, 12:23
tazea

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 07 Mai 2011, 12:45
gass

Re: kjøp av raptor

InnleggSkrevet: 08 Mai 2011, 09:54
smaug
[OT advarsel]

Finnes maaaaaange motorer som er multiventils men likevel bare har en kamaksel, feks V-twin motorene som sitter på Can-Am atv'er.
Hovedgrunnen til at 4 ventilers motorene kom, var for at motoren skulle yte bedre på høyere turtall. På en gammeldags 2 ventilers motor, er ventilløftet ganske høy i forhold til en 4 ventilers motor. Problemet oppstår når motoren går på høyt turtall for da bruker ventilene for lang tid til å åpne og lukke(pga av avstanden ventilen må bevege seg) og man får noe som kalles for ventilflyt som i verste fall kan føre til total havari av toppen fordi stempelet kan skalle i ventilen(e)(rødstreken er der for en grunn).

På en 4-ventilers motor derimot trenger ventilløftet bare å være halvparten så stor(ikke helt sant men vi sier det for enkeltheten sin skyld) for å slippe inn like mye drivstoff og slippe ut like mye eksos.
Dette er den største årsaken til at nymotens bensinmotorer uten turbo gjerne er så slappe på lavt turtall men våkner til liv på høyt turtall. På lavt turtall er gasstrømmen lav pga et stort areal som gassen må gå gjennom og da er motoren ineffektiv mens når turtallet øker, da øker også hastigheten til gassen som strømmer inn. Dette igjen ble løst med motorer med variabel ventilløft og/eller ventil-timeing(VVT-i og VVTL-i på feks Toyotaspråk).