Side 1 av 1

Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 19 Jun 2014, 17:16
Jorn199
Hva er orginalt komresjonsforhold til yamaha raptor? 11,5:1??
Tenkte å kjøpe big bore kit, når jeg nå uansett må kjøpe nytt stempel.
Hva vil dere anbefale av kit? Kompresjon? Og isåfall hvordan bensin anbefales. 95,98?

Re: Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 20 Jun 2014, 10:40
Vangsjelding
Altid 98 uansett! Orginal eller ikke, sjekk opp andre raptorbygg, får fort tips og triks av det. Men hvorfor skal du bytte stempel? Kjørt langt? Dårlig komp?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 20 Jun 2014, 15:33
Jorn199

Re: Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 23 Jun 2014, 06:44
bonde
de e vell 9,2:1 11:1e det så e i yfz 450 ..viss du går te modded raptor .com ebay.com finne du diverse kitt. eg heiv i wiseco 11:1 å trim cam nåken månedar siden, funka greitt nåkk.å den har eg hatt siden 07 då va den ny.merkeligt atte ska få undertrykk då.viss du skrive inn på goole det du lura på så får du ofta svaret og då som ett tips.

Re: Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 23 Jun 2014, 11:02
Vangsjelding
Okey, som bonde sier ang. Kompresjon, men sjekk opp litt hvordan andre har gjort det også :) så gjør du opp din egen mening.
Altid 98 på høyytende motor fordi sjø olja er av forferdelig dårlig kvalitet, den faktiske octanen i sjø olja er lavere enn land olja, 95 er ganske lik som 91 octan land olje i amerika(forskelig regnemetode), det beste man får her til lands er 98, grunnen til at man kjører med 98 er for å forhindre teningsbank, detonasjon og senke eksostempen, som man ser ganske stor forskjell på med eksos temp måler, 98 har og en renere forbrenning, derfor altid 98, de som kjører 95 er bare uviten eller veldig gjerige ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 23 Jun 2014, 12:08
2mhaaland
Kan eg med fordel kjøre 98 på Rotax 400 som har eit komp på 10.3:1 ?

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk

Re: Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 24 Jun 2014, 10:44
Vangsjelding

Re: Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 24 Jun 2014, 14:25
2mhaaland
Kva er grunnen til at eksostemp. går ned med 98 okt? Meir fullstendig forbrenning?

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk

Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 24 Jun 2014, 16:21
Vangsjelding
Ja det er grunnen, i teorien må man gå opp i dysestørrelsen fra perfekt dysing på 95 octan for å få tilsvarende på 98 octan, men er ikke maskina så sprek er den heller ikke så følsom, så tror ikke du trenger å tenke på akuratt det :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Orginalt kompresjonsforhold

InnleggSkrevet: 24 Jun 2014, 17:28
smaug
Uff, enda en 98 oktan er best diskusjon. Med all respekt å melde men 99% av påstandene er jo bare tull! Det er veldig enkelt. Kjør med det som motorprodusent sier du skal bruke. Oktanen holder bare kontroll på tenningsbank, altså at motoren ikke selvtenner som en diesel, enten pga høyt trykk og/eller høy (lade)lufttemperatur. Det er IKKE mer effekt i 98 oktan men mindre. Forskjeller er dog minimal men i teorien brenner 98 oktan ørelite fortere noe som oftest bunner ut i dårligere utnyttet effekt i veiva men her er forskjellene så små at det er ikke noe å tenke på. 98 oktan er IKKE renere, brenner ikke renere eller har noe med renhet å gjøre. Eksostemperatur er en dårlig måte å måle forbrenning på i dag. Bruk en O2 måler, det er veldig mye mer presis og reagerer rask på forskjellige blandingsforhold. En eksostemperaturmåler gir gjerne verdier som var aktuelle for 5 sekunder siden. På en totaktsmotor fungerer eksostemperaturmåler bedre siden en O2 måler ikke liker olje i bensinen og brenner opp litt for kjapt for de fleste.
Oktanen blir i dag ofte styrt av alkoholinnholdet i bensinen, all bensin solgt i Norge er som kjent iblandet 5% etanol og denne etanolen gjør at oljeselskapene kan starte på en lavere oktan bensin men blande inn alkohol og få 95 eller 98 oktan. Alkoholen er dessverre veldig flyktig og gjør dermed at dersom bensinen ikke brukes rimelig fort etter at den er fylt på tankene, foringes oktannivået. Det flere har oppdaget er at 98 oktan som står lenge på tankene pga for lite forbruk hos den aktuelle bensinstasjonen holder lavere oktannivå enn 95 oktan som det jo brukes mest av(Statoil skal kutte ut 98 oktan pga lite etterspørsel).

Min klare anbefaling er derfor å bruke den oktanen som det står at du skal bruke og i mange tilfeller er det bedre å bruke 95 oktan på en motor som det anbefales å bruke 98 på hvis 98 oktan har stått lenge på tanken. Ikke bruk høyere oktan enn du må, det tjener man ingenting på. Jeg bruker bare 95 oktan på mine kjøretøy, først og fremst fordi det er det Rotax sier at de skal ha.