smaug » 15 Jun 2011, 12:45
Er temmelig sikker på at det er en dekompresjonsmekanisme. Den funger på den måten at når armen ligger nede, er den i startposisjon. Hvis du ser så er akseltappen maskinert flat på en side i enden. Når den flatesiden vender utover står også armen rett utover. Nå vil ikke ventilløfterarmen ha kontakt med armen på noe vis og motoren går nå som normalt med full kompresjon. I startposisjon så er tappen vendt slik at ventilløfterarmen må gå over en ekstra hump som gjør at inntaksventilen løftes et lite øyeblikk.
Jeg tipper at du har vært plaget med at armen ikke beveget seg lett nok og at lyden du hører er ventilløfteren som rir over dekomp tappen mens motoren går. Da vil det komme en "klikkelyd" som ikke skal være der fordi motoren nå skal ha full komp. Jeg er også rimelig sikker på at du kan fjerne armen, i allefall for å prøve men muligens også på permanent basis. Bakdelen kan være at startmotoren sliter med å dra rundt motoren og at den slår tilbake.
Jan-Børre