Side 1 av 1
Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 12:58
Jan Olav
Hei.
Har holdt på med sykkelen nå i sikkert 2 mnd. Plukket den fra hverandre, pusset rust og lakket den, ordnet lade feilen som eg hadde og annet små plukk.
Så tenkte eg skulle bytte kjede på den som en siste ting siden den har tatt kveld. Bestilte dette settet:
http://viewitem.eim.ebay.no/AFAM-CHAIN- ... 35480/itemDrevene satt som et skudd, men kjeden er for kort. Så eg slo opp i permen og såg på hvordan eg slakker\strammer kjeden, men det skjer ingenting uansett hvilken vei eg drar\skubber sykkelen. Avstanden er den samme.
Håper virkelig noen har noen tips å komme med. Sykkelen det gjelder er en kymco 250 kxr 2004 mod.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 13:31
LTR450
Vet ikke helt om det er sånn på din, men på min (LTR450) så må eg løsne skruene, og deretter skubbe den enten frem eller tilbake når den står i gir. Kjeden må selvsagt være påmontert, så kanskje du kan bruke den gamle?
Skjer nemlig ingenting om du skubber den frem eller tilbake i fri.
Eller så kan du sette forhjulene inntil en vegg, også stå bak og sparke bakdekka/akslingen fremover.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 14:04
Jan Olav
Har løsnet alle skruene og for sikkerhets skyld så tok eg også av caliperen. Men eg skal prøve å sette gammle kjedet på igjen og prøve å skubbe den frem og tilbake da for å se om det har noen virkning. Kommer med oppdatering etter eg har prøvd dette.
Men bare fortsett med tips visst det er noen andre som har noe å komme med
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 14:38
smaug
Ta et bilde av hvordan strammingen på bakakselen ser ut. Da er det lettere å komme med tips også.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 15:02
Jan Olav
Her har eg skrudd av caliperen, løsnet de to "store" skruene som er der, satt på igjen gamle kjeden og stukke et skrujern inni.
Har nå prøvd å dytte\dra atven uten at den slakker eller strammer. Har også prøvd å spenne i dekkene uten noe hell.
Håper virkelig at noen har noen tips.
Edit: Ser bildet ble litt stort, men visst dere høyre klikker og trykker vis bildet så får dere opp hele bildet.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 15:25
LTR450
Tror ikke du kan ha skrujernet der når du skal slakke kjeden. Drevet skal jo fremover når du slakker kjeden, hullet i svingarmen forblir der det er.
Men prøv med et meisel/skrujern og slå mellom opningen der de 2 boltene er. Prøve og utvide opningen, spray på WD40 e.l.
Deretter setter du den i gir og prøver på nytt.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 15:51
Jan Olav
Det står her i "manualen" hva som skal gjøres på side 54 og 55.
http://www.scribd.com/doc/20576483/Kymco-KXR-250-ENDette gjør eg og det skjer ingenting... Har også prøvd å sette den i gir og skubbe den uten å ha skrujernet i, men da triller den jo bare fremover...
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 22:00
smaug
Her er et typisk eksempel på at kart og terreng ikke stemmer
I manualen så er den kransen som er på baksiden av tannhjulet en del av den eksentriske naven. Låser man den kransen til tannhjulet med feks et skrujern vil den eksentriske navet rotere inn i baksvingen og kjedet vil bli strammere eller slakkere.
På hva jeg kan se på bildet ditt, er ikke den samme kransen en del av den eksentriske navet, men en del av av selve baksvingen, mao har du bare nå låst fast tannhjulet til et dønn solid punkt.
Jeg tipper at du i stedefor må låse fast bremseskiven til bremsekalipteret som jeg da regner med er festet direkte i navet. Hele poenget her er altså å rotere navet rundt inn i baksvingen.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 22:41
Sid
For å stramme kjede på en kxr må 1 løsne de to boltene på armen.
2 løsne 1 bolt som sitter på forsiden av bremsen.
3 skrujern inn mellom drev og stramme krans. Sykkelen skal stå i fri. Du drar den bakover for å stramme.
Mener også å huske at når jeg køpte ny kjede var den alt for lang måtte ta av rund 4 led.Tror jeg er en stund siden.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
18 Jul 2011, 22:49
Sid
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
19 Jul 2011, 18:03
Jan Olav
Det som du viser til der Sid er det samme som eg viser til lengre oppe og det virker ikke. Men det er en ting eg gjerne burde sjekket først, i dag holdt eg de 2 kjedene opp mot hverandre og såg at den gamle er ca 3-4 cm lengre.
Den gamle kjeden er riktig nok for lang som den er, men de strekker vel seg ikke så mye? Og hvor mye er det å hente på kjedestramming fra helt slak til fullt stram på selve atven?
Går det ann å skjøte i et par lenker på den nye kjeden eller er det fyfy (ser en ny kjede i Norge koster 850,- pluss frakt)?
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
19 Jul 2011, 20:39
smaug
Ja det er fyfy å skjøte gammel og ny kjede. 3-4 linker er ganske mye forskjell også så jeg tviler vel på at du får slakket kjede så mye.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
19 Jul 2011, 22:43
Sid
Du må ikke sette på for stram kjede
Det har jeg prøvd. Hadde samme greien med for kort nytt kjede men jeg fikk det til å passe etter mye stahet.
Det som ble resultatet var et lenger verkstedsophold og ny bakaksling,
siden den hadde brent seg og satt bom fast.
Dyrt var det også
.
Orginal kjedet til kymco streker seg vist ganske mye. Fikk satt på uorginalt og det har jeg ikke trengt å justere siden.
Re: Sliter med skifting av kjede.
Skrevet:
07 Nov 2011, 21:01
Decca1226
Strammingen skal funke om kjeden ikke er utslitt. Jeg kan nesten garantere at kjeden din er slitt - bytt den. Biltema har kjede som passer, jeg kjøpte der til min Kymco MXU 250. kjøpte samtidig kjedekutter settet og klinkeledd. funker fett. NB! NB! som også Sid skriver : ikke stram kjeden for mye da risikerer du at bakaksel lageret ryker. Dette fordi det blir for stramt når du får vekt på sykkelen. Er kjeden helt stram når du sitter på den er en for stram. Skal vel være slik at du kan løfte kjeden 3-4 cm når den er rett strammet (står i service boken) . Bakaksel lageret på min MXU er røket nå (kostet ca 500 for nytt, men har ikke byttet ennå - litt mye jobb) MXU'en har stått i 1 år uten at jeg har fått gjort noe med den... Etter jeg fikk Outlanderen er ikke MXU'en så spennende lengre. Kjøreegenskapene på MXU'en er vel egentlig bedre enn Outlanderen, men 250 ccm3 er litt for lite og kjededrift er jeg ferdig med. samt pulverlakkert stålramme er heller ikke noe å samle på. Skal nok selge MXU'en en dag....