smaug » 09 Apr 2013, 21:15
Det ville vært rart dersom motoren bare stopper uten at det er noen feilkoder å finne med diagnoseutstyr. Jeg kan vel med sikkerhet si at du bruker feil forhandler når du får beskjed om å prøve annen oktan bensin. Da kunne de like godt ha sagt at de ikke har filla peiling på hva som skaper problemer for deg.
Jeg ville ha gjort følgende når feilen oppstår.
-Sjekk om du har gnist på pluggen.
* Er gnisten borte og kommer tilbake når det har gått en halvtime kan det være et par ting jeg kommer på i farten. Coilen kan være defekt. Typisk feil på de er at når de blir varm, slutter de å funke. Det kan også være ECU'en som går i nødmodus med hensikt for å forhindre skade på motor. Trykkluft på boks som du holder opp/ned og sprayer på coilen kan være en test for å se om motoren starter straks den kjøles ned. Tenningslås og stoppknapp kan også kødde til men da kommer nok feilen noe mer sporadisk. Sjekk av feilkoder med korrekt diagnoseutstyr vil avdekke andre feil med sensorer. Kjølevannssensoren kan jukse og fortelle at motoren er uendelig varm. Vanligvis vil en motor da gå i nødmodus og fortsatt fungere, men gå veldig feit og begrense maks turtall men full stopp kan også være en løsning.
Hvis du har gnist på pluggen betyr det at motoren ikke får bensin. Da kan det være så enkelt at luftingen til tanken er tett og pumpen sliter med å suge bensin. Kanskje filteret i tanken kolapser? Bensinpumpen kan utmerket godt være defekt. Det er ikke veldig sjelden på EFI motorer. En trykktest av bensinpumpen avslører feil der, evt tett bensinfilter.
En annen liten ting å sjekke er at batteriet er friskt og koblingene er stramme og fine. Dårlig batteri på disse EFI maskinene kan gi utrolige rare feil som kommer å går.
-Har du noen form for ulyder?
* Går motoren som den skal når den går?
Jan-Børre