Hei!
Dette blir langturen for sommeren 2009 i regi av TAF.
Men for dere som synes det blir for langt, eller at det ikke passer akkurat på dette tidspunktet. Det kommer også en helgetur til Fosen. Skal se om jeg får lagt den ut i løpet av uken.
Jeg (Queen), CCOB og en kar på en GoldWing har lagt planer for en ukes tur i uke 26. Vi reiser fra Trondheim lørdag 20. juni og er tilbake til Trondheim søndag 28. juni. Vi ønsker selvfølgelig at flere hiver seg på og melder sin interesse for turen, jo flere vi blir, jo mere moro blir det.
CCOB legger ut kart med ruten vi forestiller oss at vi skal kjøre, men det er selvfølgelig lov å komme med innspill og forslag til endringer av ruten.
Jeg regner med det kan leses godt ut av kartet hvilken veier og steder vi har tenkt oss igjennom.
Første dagen går veien fra Trondheim til Orkanger, så tar vi av på riksvei 714 ut mot Snillfjorden og til Kyrksæterøra. Deretter tar vi av på riksvei 680 ut mot havet og ned til Kristiansund. Fra Kristiansund kjører vi riksvei 64, Atlanterhavsveien over Averøya, tar av på riksvei 663 over Hustad og ned til Bud.
Der blir det overnatting, vi får se hvordan været er. Vi har selvfølgelig med oss telt, soveposer og ellers det som trengs for å overleve ute i naturen. Blir været for ille, finnes det både hytter og rorbuer nedover kysten som også kan anvendes for en bløt kropp. Når vi er kommet til Bud kan det vært kjekt å besøke Håholmen og eventyreren Ragnar Thorseth sitt rike. Vi får se litt hvordan været blir, noen overraskelser og noe må vi kan ta på sparket også.
Fra Bud går veien ned til Molde, over med ferjen på europavei 39. Innover Tressfjorden, Romsdalsfjorden og Isfjorden, før vi tar av på riksvei 63 og kjører over Trollstigen og ned til Geiranger. Deretter tar vi riksvei 63 en snartur opp til Strynefjell, fra Strynefjell tar vi riksvei 15 ned til Stryn. Vi fortsetter på riksvei 15 forbi Nordfjordeid inn til Bryggja, der tar vi av på riksvei 61 til Åheim. Fra Åheim går det på riksvei 588, 620 og 618 til Selje. Fra Selje og over fjellet til Leikanger (Stadtlandet) går det på riksvei 631 og 620.
Vist det er noen som synes nå at vi har kjørt langt, så nei da, dette er bare halvveis. Vi skal jo hjem igjen også, men vi skal ikke kjøre samme veien opp til Trondheim igjen. Jeg skal ikke remse opp alle riksveier på turen oppover, men vi skal holde oss på kystriksveier opp til Ålesund. Fra Ålesund til Molde, deretter over Kanestraumen innover Vinjefjorden på Europavei 39 til Orkanger. For så å fortsette på Europavei 39 inn til Trondheim.
Dette blir en naturskjønn tur vi sent vil glemme, så folkens meld deres interesse. Innspill kan foregå på denne tråden, er det noe som vil være med så send meg en PM så vi vet hvem og hvor mange som blir med.