TNQC » 20 Des 2011, 22:06
Da har vi så vidt begynt å summe oss etter en travel helg. Vi har oppnådd mye, noe som ikke hadde vært mulig uten mange fantastiske mennesker.
Lørdagen startet vi med en handletur. Diff-olje, girolje, motorolje og ikke minst fett til å smøre opp i alle bauer og kanter.
Trond prøvde ut det nye kjøreutstyret, og er knallfornøyd med jakke, bukse, hjelm og støvler. Tøffingen syntes vinterhanskene var litt kalde, så det blir kanskje polvotter på han.
Før vi hadde fått summet oss var vi to timer for seint ute med å levere Tomm sin ATV i Horten hos Ferno Norden. Der skulle vi begynne jobben med å sette på ekstra lys og fiffe litt på strømopplegget. Grunnen til at vi først leverte den ene sykkelen, var at vi skulle på ventiljusteringskurs hos Rune Broom Nilsen i Askim på søndagsmorgenen. Det blir en logistikkabal når vi har gode hjelpere over hele østlandet.
by , on Flickr
Etter en relativt rask sprint fra Oslo til Tønsberg...som vi kom på skulle vært Horten, møtte vi Roger Brekke. Vi satt igjen ATV'en og etter en kjapp kaffe, bar det igjen til Oslo i en om mulig enda raskere sprint. Trond sin Seat er utrolig rask til å bære så mye preg av å være... av det rimelige slaget.
Når han hadde hoppet av satte jeg kursen hjem i hans bil, og fant ut at kløtsj er god ting å bruke når man girer... (konsekvensen av bil med automatgir og mye ATV kjøring)
by , on Flickr
Søndagen kom brått, og vi møtte Rune i Askim for ventilkursing. Det virker lett når man står sammen med en proff, og vi håper at vi husker alt. For hver gang han «kremtet» for at et deksel var litt kronglete, så regner vi med at vi bruker ca. en time ekstra. Etter et par timer med tips og triks satte vi igjen kursen mot Ferno Norden i Horten, der Roger og Per Tore var i full gang med montering av lys.
Det ble en meget hyggelig ettermiddag og vi kommer til å synes godt på veien!
by , on Flickr
Etter å ha festet lys, laget braketter og lagt opp all kabling på begge ATV'ene....rettelse... etter å ha prøvd å hjelpe Roger og Per Tore med å feste lys, lage braketter og lagt opp all kabling på begge ATV'ene, stod vi overfor neste logistiske utfordring. Hvordan få to ATV'er og en bil på fergen over til Moss?
Resultatet ble at jeg kjørte den ene sykkelen de trehundre meterne frem til fergen, Trond kjørte etter. Jeg hoppet inn i bilen og han rygget full spiker tilbake til den andre ATV'en, som jeg så kjørte frem. Nå hadde de begynt å slippe på biler og min ATV stod i veien. Jeg hoppet over på den og kjørte på fergen, forbi fergemannen som stod med verdens største Hva-faen-blikk og armene ut. Han ble ikke mindre forskrekket av at jeg kom løpende av fergen igjen, men fem minutter seinere satt vi å drakk kaffe og var godt fornøyd.
by , on Flickr
Vi takker Rune, Roger og Per Tore for en fantastisk helg! Uten sånne gode hjelpere som dem hadde ikke turen vært mulig!
Vi husker også på våre kjære som må tåle at vi er borte mange timer og er litt fjerne når vi kommer hjem. Takk til dere også!
by , on Flickr
Tomm Wiik og Trond Halbo
The Norwegian Quad Company
Budapest-Bamako 2012