kommer ann på hvor mye kr du skal legge i det?
jeg har raptor 700 selv og valget var lett,vedlikeholdet er minimalt med sammenligning av de mer trimmede 450 utgavene med samme effekt..
dessuten har den hvis du vil, enormt potensial hvis en vil ha enda mer effekt...(turbokit/bigborekit) deletilgangen og options er STOR(sjekk e bay/evnt tyske e bay for gateombygging)
i tyskland er raptor 700 stort:
http://www.die-raptoren.de/index.php?pa ... 7ba6ac78c0de absolutt råeste quadene på crossbanen er alikevel 450ène og ktm 525(samme effekt/mindre vekt) men oftere vedlikehold(oljeskift,ventiljusteringer) og overhaling av motorene på rundt 100t. på type sanddyner/sletter er en raptor 700 bedre på grunn av kjørekomfort og høyt dreiemoment.
så til gatebruk er det en glimrende atv.men dette er alle quader med stiv aksel som gjør sladder rimelig lekent og lett..personlig syntes jeg dette bare er morro.
honda 700trx har differensial bak og oppfører seg sikkert mer "riktig" på veien.dette er også en momentsterk jævel med mindre vedlikehold!"men personlig syntes jeg den er stygg hehe..
suzuki ltz 400 er også en fin holdbar atv med mindre vedlikehold.
det skal sies at selv om det er mindre vedlikhold er det fremdeles noe høyere enn på en gjennomsnittlig mc.
mitt vedlikehold på raptor 700 er slik:
oljeskift / oljefilter hver 1000km(2500km etter boka)så sikkert unødvendig ofte
ventilsjekk/justering 2500km
rense luftfilter 1000km
smøre kjede når det trengs
smørenippler hver 6mnd eller 2500km
stramme kjede når det trengs 1 gang pr sessong ca.
kjøreutsstyr samme som mc,personlig bruker jeg nå beskyttelsesvest og hjelm.
alle disse type atv jeg har nevnt er type quads og i utgangspunktet cross/leketøy med 2wd
4wd har jeg ikke peiling på men er jo sikkert mye morsommere i skogen..
ps jeg er selfølgelig litt "skadet" av at jeg selv eier raptor 700...han med ktm525 syntes den er best,han med 4wd polaris syntes den er best osv...