Har i flere år nå irritert meg på at ATV`n blir stående og blir brukt kun til snøbrøyting når skjæret først er koblet på. Første året ble det koblet av og på men ble fort lei av å klemme fingrene og plundre under ATV`n med boltene. Går også med en ide om å lage flere redskaper til ATV`n. Laget en børste som jeg festet der skjære er hengslet, men det ble mye skruing da også fjærene måtte demonteres.
Løsningen måtte bli en hurtigkobling av noe slag. Søkte på nettet eter løsninger men fant ingen jeg likte. Der var fire behov som måtte dekkes: 1, kunne brukes til mange typer utstyr. 2, Beholde fjæringsmuligheten. 3, Enkelt å koble av og på. 4, Se bra ut, helst ligne på hurtigkobling til traktor.
Det tok meg faktisk 2 år før jeg kom på hvordan dette skulle løses. Det som ble løsningen var å kappe ut den delen av skjæret som er skrudd fast i push tuben. Deretter bygde jeg ramma ”utenpå” disse festene. Da ble det lite å kappe bort på skjæret og forsterkningene til selve profilen går i mellom hurtigkoblingsramma og kan låses men en gjennomgående bolt på hver side. Da var det bare å lage et rør på toppen som jeg sveiset fast festene til fjærene i. Laget et flatjern på innsiden av den ytre rammen med en avstan slik at forsterkningen på selve buen går i mellom. Da blir ikke bolten så lang og trenger ikke være så solid. De gamle fjærfestene på skjæret blir nå brukt til å feste krokene som skjæret henger i
Avstanden fra hjulene til skjæret er det samme som før. Det å koble fra er nå meget enkelt: løft skjæret og ta ut boltene. Senk ramma og rygg. Fungerer kanon. Skjæret står av seg selv så påkobling er enkelt. Var litt spent på om dette var solid nok så jeg brøytet opp en traktorveg der det var dype spor som var frosset fast. Skjæret fikk skikkelig juling og ATV`n hoppet og spratt hit og dit men ingen ting ga seg. Dette holder!
Nå er det bare å starte planleggingen av mer utstyr.