smaug » 11 Apr 2015, 14:43
De skal ikke spore, tvert i mot så bruker de å være veldig retningstabil på bakhjulene som ønsker å gå rett fram. Det som derimot er veeeeeeeldig viktig er at lufttrykket er korrekt på alle hjul. Kjørte du med AWD aktivert?
Med AWD inne må lufttrykk være korrekt ellers får AWD systemet helt noia. Ellers er Polaris sånn at systemet deres fungerer utrolig godt så lenge det fungerer. Det er ganske mange filleting som skal spille på lag for at hele pakka skal gjøre jobben den er satt til. Can-Am er ikke sånn. Der er det mer sånn at systemet fungerer mer eller mindre alltid fordi det er så få ting som kan feile. Det er liksom bare bryteren på styret eller den elektriske aktuatoren for innkobling av front mellomaksel som kan svikte og det gjør de veldig sjelden. Nå er selvsagt en Can Am Outlander 6x6 i en helt annen prisklasse enn det du tenker på så jeg skal ikke messe så mye om Can-Am.
Jeg har kjørt mye Polaris 500 6x6 og litt 800 6x6 og føler ikke at 800'en bringer noe mer på bordet i nyttesammenheng.
500'en har et helt annet AWD system hvor bland annet framdiffen er 100% sperret hele tiden og så er det navene som kobles inn og ut elektronisk. Dette er en veldig mye sterkere system enn Hilliard diffen som kom senere og som 800'en har.
Kan ramse opp en del fordeler som gjør at jeg hadde valgt 500 før 800:
- Veldig rolig gange på motoren. Lite støy, en fornøyelse å tuske rundt med i skauen.
- Enkel og god forgassermotor som er lettstartet.
- Veldig billig i drift. Med 20 liters tank kjører du langt med denne i terrenget.
- Tørrsump smøring av motoren. Den kan nærmest stå i alle stillinger uten å miste smøring. Sykkel kan rulle runt, bare vent litt å kjør videre.
- Veldig solid motor, kanskje noe av det bedre Polaris har fått til.
- Snorstart er standard. Har startet den med å bruke teltplugger og et batteri fra en påhengsmotor på et napp. Den må ha strøm selv om den ikke har EFI, for å starte. I krig hadde jeg valgt 500'en foran alle andre!
- Kjededrift bak. Ca 100 ganger lettere å forholde seg til enn 4x drivknuter og mansjetter. Kjedespray nå og da og ved bytte av kjede, bytt til forsterket kjede. Bruk skikkelig kjedespray, gjerne Polaris sin egen. Den er ikke noe dyrere enn andre. Holder i maaaange år..
- Ekte boggie bak som eneste i industrien(dette burde Polaris bygget videre på).
- Motoren er passe sprek i forhold til styrken på rammen, 800'en har en tendens til å knekke pga dårlig samsvar mellom krefter og styrke. 500'en knekker også dersom den blir lastet for tungt. Den har IKKE 500kg nyttelast på planet!
- Super stabil i ekstrem terreng. Ja, 800'en er bedre å kjøre tom og bedre å kjøre helt til terrenget blir ekstremt men når du balanserer på hjulene så er de stive akslene bak mye tryggere å forholde seg til. Blir ikke lavere bak ved last. Ja den er mye lavere enn 800'en når begge er tomme men 500'en beholder høyden mens 800'en synker sammen.
Bakdeler med 500'en:
- DÅRLIGE bremser! Kjøp den med motorbrems hvis du kan.
- IKKE tankmåler. Ikke engang peilepinne i tanklokket. WTF Polaris? Nada, niks, niet. MÅ bruke tripteller eller GPS.
- Sær dekkdimmensjon. 25"x10"x10" bak som er vaaaaanskelig å finne...og dyre! Felgbytte til 12" anbefales.
- Ingen frontfanger eller noe å holde seg fast i foruten styret. Ikke noe å løfte i foruten rammen foran helt nede ved bærearmene.
Jan-Børre