smaug » 15 Nov 2013, 19:08
Ikke kjøp kort modell. Ja, en lang(Max) utgave vil i noen tilfeller henge litt mer på stokker og stein og har litt lengre svingradius men med mindre du ikke har det veldig travelt eller skal delta i konkurranse hvor du får straffepoeng med å rygge noen få ganger ekstra, er det ingenting å hente på å kjøre en kort utgave. Den lange modellen er mye mer stabil i motbakker og generelt i vanskelig terreng. Den korte modellen velter veldig mye enklere å kan være skummel dersom man ikke tenker seg veldig godt om. Tenk som så at det verste som skjer med en lang modell er at du sitter fast noen få ganger ekstra på tuer og stokker men du kommer til å ungå å tippe bakover mange flere ganger og det er en mye farligere situasjon enn å stå litt fast. Personlig har jeg aldri til dags dato opplevd at noen har kommer seg bedre fram enn der jeg har kjørt med min Max modell, tvert i mot så er langmodellen bedre å klatre, mer stabil når grøfter skal krysses på tvers og lettere å holde stabil på vanskelig underlag i god fart. Det er veldig mye tryggere å bruke gassen på en Max modell i motbakker, bakhjulene slipper som oftest taket før forhjulene letter i motsetning til en kort modell hvor forhjulene letter fra bakken før bakhjulene slipper taket. Det går som oftest helt fint å rygge ned en bratt motbakke man ikke klarer i første forsøk, noe som kan være jævla spennende med en kort modell.
Myten om at en kort kjøretøy er bedre i skauen er seiglivet virker det som. Jeg har aldri hatt problemer med å rygge noen få ganger ekstra for å komme meg dit jeg vil. En lang bil er overlegen en kort bil i terrenget.
Jan-Børre