Ingen som har lagt noe vettug om Can-Am Maverick her....hmmm.
I korte trekk er dette en helt ny modell fra Can-Am med annen chassis og understell enn det man finner på Commanderen. Maverick er en ren sports-utv og kommer bare med den nye Rotax 1000R motoren på 101hk. Det som er litt morsomt er at dette er en "closed loop" utstyrt motor med katalysator som vil si at motoren er fornsynt med luftmengdemåler i innsuget og O2 måler i eksosen slik at luft/drivstoff mengde kan styres mye mer presist enn på tidligere modeller. Dette har vært vanlig på EFI motorer på bil i nesten 30 år så det var på tide at dette kom på slike motorer. Om andre produsenter har det, vet jeg ikke men dette er første Rotax motor som har dette på plass i dette segmentet. Dobbel eksos er standard på alle utgaver også Max modellen som kommer i 2014.
Mavericken er 54" bred(litt bredere enn RZR XP) og i følge BRP har de laget denne som en bred modell fra starten av dvs at cocpit er i full bredde også. Imho så synes jeg det er et lite feilskjær. Den ser fryktelig stor ut på bilde i allefall. En smalere cocpit med hjulene langt ute ser mer sinna ut selv om det sikkert er kjempe greit å ha god plass mellom sjåfør og passasjer.
Forstilling ser ut som en variant av det man finner på Commander men bakstilling er helt ny og er vel enkelt fortalt en dobbel a-arm oppheng som er skråstilt med et ekstra kontrollstag som forhindrer "bump-steer". Sikkert kjempeflott.
Planet bak er laget noe snedig hvor den har en vanlig G2 Outlander bagasjegrind i bunn slik at man kan bruke alt av ekstrastæsj til Outlander slik som bokser, rack, bagger osv med quick linq. Synes man det ser litt uferdig ut å ikke ha et "helt plan" kan man putte på en hel bunn som går i ett med resten av plasten bak. Denne festes også med quick linq.
Det som er festbremsen er at Mavericken ikke blir levert med DPS nå som Commanderen har det. Merkelig.
Nå er det bare å vente på at samme motor kommer i Outlander og Renegade :-D