Jeg var jo rettogslett overrasket over at jeg kunne sette meg på en sånn maskin som jeg hadde 0 kunnskap ang sikkerhet eller hvordan i det heletatt den virket for så å kjøre lovlig på vei.
Vi har en lokal helt oppi nabolaget her som ler av meg hver gang jeg skal ut å kjøre fordi jeg har på crossoverdel med ryggskinne, skulder albue og håndledds beskyttelse samt noe dill på magan og nyrebelte, hjelm og hansker etc.
Han dundrer neddover 30 sona i 50-60 og hopper på fartsdumper etc, kun iført shorts.
Dette på en regga ATV.
Har sett han oppi skævven da jeg var der å kjørte (jeg har tillatelse til å kjøre der pga arbeid).
Dette også på hans regga ATV.
Så at ting må være på skilt har rettogslett ikke noe for seg da det er idioten oppå maskinen som bestemmer hva den skal brukes til.
Det som trengs er opplæring og bevisstgjøring, lag et dagskurs som er obligatorisk ala "last sikkring" på lett lastebil etc.
Det som også trengs er tilrettelegging for oss som liker å herje i skog og mark eller grisekjøre på grus.
Vi trenger flere områder i Norge ala gledeslia der folk kan komme å rase fra seg uten å måtte være med i klubb eller ha egen forsikring kun for å få tillatelse til å kjøre.
Heldigvis bor jeg nære slike områder, men hadde jeg som mange andre her i landet måtte kjøre 3-4 timer for å kunne herje i skogen lovlig hadde nok jeg også kanskje tydd til den lokale turstien.
Da det gjelder grisekjøring på vei så forekommer dette med bil og MC mer en det forekommer med ATV, men vi skiller oss ut iom. At vi er et fåtall i trafikken.
Jeg trur ikke vi som ATV førere kan gjøre så mye på denne fronten bortsett fra å oppfordre så mange som mulig til å bli medlem av ATV klubber og oppfordre alle til å "leke" i de få områdene her i landet det er lov.
Her trur jeg nok heller bare mer resurser til politiet vil hjelpe.