smaug » 09 Okt 2010, 09:50
Det bør gjøre det ja, men jeg ser fra et mer teknisk perspektiv. Når jeg ser en mansjett som har 45 grader på seg, så vet jeg at den ikke vil holde kjempelenge, kun utfra slitasjen med veikjøring. Hadde det vært at det bare var sånn på Can-Am, kunne man jo selvsagt ha slått hardere i bordet, men dette gjelder jo alle merker der ute med 4wd. Til skaubruk så holder det i evigheter(hvis man ser på timeantall) eller til man er uheldig å river en mansjett.
Jeg forsvarer ikke Can-Am forhandleren, jeg sier bare at sånn er det utfra måten det er konstruert.
Dette er ikke veimaskiner! Det er terrengkjøretøy som fungerer tilfredsstillende på vei. Jeg tror ikke noe på at fordi en selger sier at "ja dette er kjempe kjøremaskin som funker i maaaaange år", så er det nødvendigvis sånn. Jeg tar mine egne vurderinger og CVT, mansjetter og variatorreim er noe jeg fra dag én visste kom til å bli en utgiftspost. Hva skal forhandleren gjøre da? Ringe til Canada og si at "øy det går 500 sykler her på berget, og mansjettene går i filler pga høy km stand". Jeg tror neppe at Can-Am gidder å tilpasse syklene for det scandinaviske markedet uansett. Se hva de har gjort i stedenfor. Outlander XXC...Outlander XMR
Dette er to sykler som er så langt unna det vi "trenger", som det er mulig å komme.
Når amerikaneren har kjørt 6000 km, er sykkelen en 06 eller 07 modell, det er forbudt å kjøre på vei, råtassene der kjører kanskje i 80-90 kmt og da er de helt værst. Jeg synes at å stikke fingeren i jorda og se på hva vi har kjøpt og hva maskinen faktisk er laget for kan være fornuftig. Ordner forhandleren opp og tar seg av alt i 3 år, så er det veldig bra.
Når det kjøres så mye på vei som det gjøres, ville jeg ha spandert på et senkesett med KW fjærer og brukt orginale dempere. Det er en som kjører rundt her med et sånt opplegg og det fungerer visst veldig bra. Da står akselene tilnærmet rett ut.
Jan-Børre