Var på Voss en tur idag, kjørte bil.
Mens jeg ventet der så stakk jeg innom en på teknisk avdeling . Vi snakket endel om MC registrerte ATV og brukte typegodkjenningen på min som utgangspunkt.
Tok opp dette med ATV forumet og gav de informasjon om at vi her jobber for å spre gode holdninger med tanke på trafikk og person sikkerhet.
Det var en hyggelig kar å snakke med og han var ikke fordømmende overfor ATV som kjøretøy.
Men det er tydeligvis endel manko på kunnskap om typer maskiner, særlig dette med bla. Polaris og Can am som touring modeller der kjøreegenskapene er mye bedre enn på de korte utgavene.
Tok opp dette med Konstruktiv hastighet. Men her ligger det under typegodkjenningen . Rådet jeg fikk var at vi som har feks. Polariser , X2 eller Touring modellene som igjen er MC registert , tar kontakt med Polaris sentralt og får de til å jobbe med å få inn under typegodkjenningen at konstruktiv hastighet bør settes noe høyere på disse spesifikke modellene.
Polarisen min er levert med F- klasse dekk, F klasse er godkjent til 80 Km/t.
Om Polaris leverte MC regga maskiner så burde de leveres med N- merka dekk og med en Konstruktiv hastighet på feks. 100 Km/t.
Det står heller ikke noe i typegodkjenningen på min Polaris om tilhenger så der var det antagelig MC reglene som måtte gjelde, noe som jeg forventet fra før etter endel debatter her inne.
Erde henger ville uansett bli godtatt på min og men nyttelast på ca. 150 Kg i hengeren....på stedet husket jeg ikke egenvekten på en slik henger.