Service på TRX 450R

Foreman, TRX400, 450R...

Service på TRX 450R

Innlegg J-A-E » 13 Okt 2007, 14:17

Noen som veit service intervalen på TRX 450R, og hva som skal gjøres på de forskjellige timene?
05 TRX 450R m/HCR kit
J-A-E
150ccm
 
Innlegg: 36
Registrert: 02 Sep 2007, 18:29

service

Innlegg SAM » 16 Okt 2007, 12:35

hei.jeg har en 2004 mod trx450r.nå skal du få vite hva jeg har jordt..jeg kjører ca 60 t i året på denne,kun for skoy,men kjører denne hardt men aldri hatt noe problemer.bytter kjølevæske 2 ganger i året.bytter olje hvær 20 time å filter annenhvær gang.min sykkel er nå gådd 140 timer siden jeg kjøpte denn så jeg vurderte å ta sunn motor å tenke på stempelbytte.demonterte hele sykkelen å tok ut motor å selv etter 140 timer med forholdsvis hard kjøring så fanntes det ikke slitekant eller slakk i verken råde eller stempelklaring...men byttet stempel uansett når jeg først hadde oppe.mitt råd er.du kan utn problem kjøre 160 timer før stempelbytte om du bytter olje slavisk på 20 timer...dette er min erfaring
SAM
 

Innlegg J-A-E » 16 Okt 2007, 16:14

Ok, så jeg som nå bytter olje og filter på 5-10 timer. Har ikke noe å bekymre meg får. ATV`n er 05 og gått 50 timer.
05 TRX 450R m/HCR kit
J-A-E
150ccm
 
Innlegg: 36
Registrert: 02 Sep 2007, 18:29

Innlegg SAM » 16 Okt 2007, 21:01

er det virkelig nødvendig å bytte olje så ofte så du jør?er jo helt bortkastet å bytte så ofte.....du bytter jo nesten olje å filter like ofte som du fyller bensin på tanken....hvilken fordel har det egentli å bytte ei motorolje som er gådd bare 5 timer?
SAM
 

Innlegg J-A-E » 16 Okt 2007, 22:22

Mulig det ikke har noe får seg. Har bare erfaring fra at cross gutta bytter på 5timer.

Type olje bruker du?
05 TRX 450R m/HCR kit
J-A-E
150ccm
 
Innlegg: 36
Registrert: 02 Sep 2007, 18:29

service

Innlegg linda#29 » 19 Okt 2007, 11:52

Hei! jeg kjører trx450 selv(har hatt både 05 og 06). I instrukjsonsboka som følger med atv`en står det hvor og når på det meste. Men for dere som ikke har det: Oljeskift- max hver 10 time(bytt filter samtidig). Man SKAL bytte stempel-topp osv etter 50 timer. Selv om sykkelen går etter 50 timer uten skift, så skal det byttes. For hvis det ryker noe da, så kan den skjære....:(

Jeg bytter olje og filter etter hver 5. time-noe som er det optimale.

Linda#29 :D
linda#29
80ccm
 
Innlegg: 27
Registrert: 29 Aug 2007, 12:14
Bosted: Lier

Re: service

Innlegg J-A-E » 19 Okt 2007, 22:29

linda#29 skrev: Man SKAL bytte stempel-topp osv etter 50 timer.


Du mener bytte stempel eller stempel og topp?

Oljeskift kommer jeg til å fortsette å ta etter mellom 5-10 timer.
05 TRX 450R m/HCR kit
J-A-E
150ccm
 
Innlegg: 36
Registrert: 02 Sep 2007, 18:29

sørvis

Innlegg thoretrx » 20 Okt 2007, 16:40

hei jeg er en av mange som ikke byttet stempel før det hadde gått ca 200 timer men har vert utrolig nøye med olje å filter har byttet sirka hver 3-4 timer er jo ikke snakk om rare olje skvetten å det har man jo i gjenn for senere . hadde ingen mål bar slitasje på sylynder men ventiler var så å si helt kaputt byttet olje på gear kase ca hvert 2 olje skift så der vare det heller ikke nødvendig å bytte noe .det er din lomme bok så opp til deg om du vil bruke noen få kr mindre på å være jerig på olje men kan fort bli dyrt i det lange løp .
thoretrx
80ccm
 
Innlegg: 23
Registrert: 01 Jul 2007, 22:27
Bosted: oslo

Innlegg J-A-E » 20 Okt 2007, 17:41

Jupp, da blir det oftere olje skift på meg. Åssen olje bruker dere på motor og gir?

Du sier at ventilene var utslitt. bare å bytte ventiler da? dyre?
05 TRX 450R m/HCR kit
J-A-E
150ccm
 
Innlegg: 36
Registrert: 02 Sep 2007, 18:29

Innlegg J-A-E » 22 Okt 2007, 20:54

I dag har jeg fått tatt olje service, etter ca 5 timer kjøring. Byttet olje på motor og gir + filter.

Jeg valgte å bruke Motul 7100 10w40 olje og orginal Honda filter :)

Så nå er det bare å få kjøpt timeteller, så jeg får kontroll på service intervalen :D
05 TRX 450R m/HCR kit
J-A-E
150ccm
 
Innlegg: 36
Registrert: 02 Sep 2007, 18:29

Det er greit å bytte olje, MEN...

Innlegg tronds » 01 Nov 2007, 12:14

Har dere lest i servicemaualen? Det har jeg. Første gangs oljebytte etter 20 timer, så er bytteintervallet 100 timer eller hvert år. Det samme gjelder filter. Jeg kan heller ikke finne noe om å bytte stempel og topp etter 50 timer. Det er jo helt vannvittig. Det er ingen Formula-1 motor det er snakk om. Det er en helt standard motor med normale serviceintervaller. Jeg skrur påhengsmotor daglig, og de har serviceinervaller på 100 timer for olje og filter. Man trenger ALDRI å bytte stempel eller topp med mindre man får et havari grunnet manglende kjøling eller at noe annet ryker.(Noe som skjer svært svært skjelden) Disse motorene går på full gass, eller nesten full gass når de brukes. En båt går alltid i motbakke slit at de går med belastning konstant. Alikevel holder de i flere tusen timer. De har heller ikke vesentlig mer olje i forhold til størrelsen ann ATV-en har.
Dere skrur jo motorene deres i filler. Bare tull. Hold dere til serviceboka og ikke skru motoren i filler.
If it's not broken, don't fix it.
tronds
150ccm
 
Innlegg: 44
Registrert: 21 Okt 2007, 00:33
Bosted: Suldal.

Innlegg thoretrx » 01 Nov 2007, 12:43

hvor mye olje går det på en båt motor da ? å hvor stort er olje filteret i forhold ? hvis man klarer å havarere en motor vet å bytte olje å filter da kan man virkelig begyne å lure
thoretrx
80ccm
 
Innlegg: 23
Registrert: 01 Jul 2007, 22:27
Bosted: oslo

Innlegg tronds » 01 Nov 2007, 16:36

[quote="thoretrx"]hvor mye olje går det på en båt motor da ? å hvor stort er olje filteret i forhold ? hvis man klarer å havarere en motor vet å bytte olje å filter da kan man virkelig begyne å lure[/quote]

Tja, ta en 115HK 4-sylindret. 4,5 liter olje. Ca. 1.8 liter slagvolum.
Oljefilteret er ca 7cm i diameter og ca 9 cm høyt.
Del disse verdiene på 4 og du er i samme område som en ATV.

Har du aldri hørt snakk om at gjengene for oljepluggen ryker?
Skru en bolt ut og inn mange nok ganger og du har ikke gjenger igjen i aluminium.
Jeg skrev ikke at man kan havarere en motor ved å bytte olje og filter, men at man ved å skru så mye på motoren, så skrur man den i filler. Da tenkte jeg litt på det å demontere den for å bytte stempel og topp etter 50 timer. Det er INGEN som lager så dårlige motorer at de holder bare 50 timer. Selv kinavarer holder lengere enn det. Unntaket er motorer for Formula-1. De er designet for å holde tre kvalifiseringsrunder og ett løp. Det optimale er at motoren havarerer 50 meter etter målstreken. Da ha man tatt ut det som tåles av effekt.
tronds
150ccm
 
Innlegg: 44
Registrert: 21 Okt 2007, 00:33
Bosted: Suldal.

Innlegg thoretrx » 02 Nov 2007, 14:55

er u enig med deg jeg i min hadde jeg masse slag stoffer i hele bunn av motoren å jeg har hatt hyppige olje skift ! trur ikke man kan samen ligne en atv motor å en båt motor du sa selv at den hele tiden hadde javn motstan på en crosser er man mye oftere på turtall sperra med å uten mot stand jeg kommer i hvertfal til å fortsette med mine olje skift som tidligere
thoretrx
80ccm
 
Innlegg: 23
Registrert: 01 Jul 2007, 22:27
Bosted: oslo

Innlegg tronds » 02 Nov 2007, 17:37

[quote="thoretrx"]er u enig med deg jeg i min hadde jeg masse slag stoffer i hele bunn av motoren å jeg har hatt hyppige olje skift ! trur ikke man kan samen ligne en atv motor å en båt motor du sa selv at den hele tiden hadde javn motstan på en crosser er man mye oftere på turtall sperra med å uten mot stand jeg kommer i hvertfal til å fortsette med mine olje skift som tidligere[/quote]

Blir mye at det samme alikevel. Vet om en god del båtmotorer som treffer turtallsperra ofte når de hopper på bølgene. Turtallsperra begrenser turtallet før motoren tar skade (forhåpentligvis om ingen hat tuklet med den).
Det er greit å skifte olje ofte, men jeg prøver å si at man ikke trenger å overdrive det. Hvis du får masse slaggstoffer i oljen du tapper ut etter 5 timer, så vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke en annen olje som tåler temperaturen. Svart slam skriver seg i fra olje som ikke har tålt temperaturen. Kjent fenomen på turbomotorer.
Forøvrig må man regne med at oljen blir svart. Den tar opp sot i fra forbrenningen, slik at den farges svart. Oljefilteret skal filtrere bort de partiklene som er så store at de kan lage problemer i lagrene. De som er enda større blir ikke med fordi bunnsila hindrer de å bli med i sirkulasjonen igjen. Kjenn på oljen du tapper av, gni den i mellom fingerene. Føles den kornete og lite glatt, så er det på høy tid å bytte. Det samme gjelder om oljenivået øker under bruk. Det tyder på at bensin kommer ned i oljen. Ikke helt skjelden på motorer med høy ytelse. De går ganske rikt på fullt pådrag. Om turtallsperra slår inn da, blir det ingen forbrenning, og det er større mulighet for bensinen å trenge forbi stemplet og ned i oljen.
Bare skift olje så ofte du vil, men ikke overdriv skruingen. Det fører bare til problemer etterhvert. Det kan være grit å tappe av oljen når motoren er varm. Lettere å få ut allt da.
tronds
150ccm
 
Innlegg: 44
Registrert: 21 Okt 2007, 00:33
Bosted: Suldal.


Gå til Honda

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron