tronds » 02 Nov 2007, 17:37
[quote="thoretrx"]er u enig med deg jeg i min hadde jeg masse slag stoffer i hele bunn av motoren å jeg har hatt hyppige olje skift ! trur ikke man kan samen ligne en atv motor å en båt motor du sa selv at den hele tiden hadde javn motstan på en crosser er man mye oftere på turtall sperra med å uten mot stand jeg kommer i hvertfal til å fortsette med mine olje skift som tidligere[/quote]
Blir mye at det samme alikevel. Vet om en god del båtmotorer som treffer turtallsperra ofte når de hopper på bølgene. Turtallsperra begrenser turtallet før motoren tar skade (forhåpentligvis om ingen hat tuklet med den).
Det er greit å skifte olje ofte, men jeg prøver å si at man ikke trenger å overdrive det. Hvis du får masse slaggstoffer i oljen du tapper ut etter 5 timer, så vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke en annen olje som tåler temperaturen. Svart slam skriver seg i fra olje som ikke har tålt temperaturen. Kjent fenomen på turbomotorer.
Forøvrig må man regne med at oljen blir svart. Den tar opp sot i fra forbrenningen, slik at den farges svart. Oljefilteret skal filtrere bort de partiklene som er så store at de kan lage problemer i lagrene. De som er enda større blir ikke med fordi bunnsila hindrer de å bli med i sirkulasjonen igjen. Kjenn på oljen du tapper av, gni den i mellom fingerene. Føles den kornete og lite glatt, så er det på høy tid å bytte. Det samme gjelder om oljenivået øker under bruk. Det tyder på at bensin kommer ned i oljen. Ikke helt skjelden på motorer med høy ytelse. De går ganske rikt på fullt pådrag. Om turtallsperra slår inn da, blir det ingen forbrenning, og det er større mulighet for bensinen å trenge forbi stemplet og ned i oljen.
Bare skift olje så ofte du vil, men ikke overdriv skruingen. Det fører bare til problemer etterhvert. Det kan være grit å tappe av oljen når motoren er varm. Lettere å få ut allt da.