rr_a » 13 Aug 2010, 05:31
Den bruker såpass mye bensin pga at den har variator og turtallet er mer eller mindre 5-6000 rpm hele tiden. Hadde en kineser med fotgir og den gikk på 0,3.
Det man skal se etter på brukt sykkel er etter min mening om variatoren er slitt - hvis den har gått mye på vei, vil den etter en stund geare, man kjenner et lite rykk som på biler med automatgear. Det kommer av at vekter er slitt. Når de er slitt, er det også gjerne spor i variatorskålene. Dette kan normalt slipes bort men vekter må byttes. Samme med reim. Dette er noe man kan gjøre selv, hvis man er litt fingerferdig. En sykkel med variator skal øke farten uten at men kjenner gearing. Når det er sagt... ikke noe krise å kjøre rundt med en sykkel som gearer litt men gearingen vil bare øke til slitasjen er utbedret. Tror ikke dette er unikt hos can-am/bomb - gjelder vel alle med variator og reim.
Bortsett fra det, sjekk mansjetter for sprekker, oljelekasjer motor/gearkasse, slakk i styreldd, bremser etc. som man ville gjøre ved kjøp av bruktbil. Rust er normalt ikke et problem...
R
Hitman - med variator i topp stand gjør en 400 100 km på speedometeret - gulingen gjorde det da jeg kjørte den fra Larvik. Etter hvert som variator og vekter ble slitt, minsket hastigheten. Din hadde gått 16000 km på vei - dvs du hadde kjørt 10000 km med slitt variator....