Bare så vi ikke snakker rundt hverandre.
Delnr.4 har en spline som kan skli litt fram og tilbake på delnr. 9(for å ta opp små variasjoner i lengderetning ettersom kule eller varme påvirker lengden på akselen). I overgangen på spline'en kan det være litt slakk og det er helt ok, det er sånn det skal være. Derimot kan det ikke være slakk i selve kryssene, delnr. 3. Disse er smørbare og bør smøres relativt ofte, hvis ikke tar de kvelden(jeg gjør det så ofte som hver 2. uke sånn ca, men bare et lite pump).
Greia er at hvis kryssene dine bak(enten bare det ene eller begge) begynner å synge på siste vers, forverrer det å kjøre med 4wd og svinge samtidlig eller bare kjøre med 4wd rett fram hvis hjuldiameteren er ulikt foran og bak. Da blir det et spenn i drivverket og det som da gir lyd fra seg først er ofte kryssene. Hvis det da blir mindre lyd med å kjøre med 4wd rett fram OG alle 4 hjul har samme omkrets(du skal kunne koble inn 4wd i fart hvis alle hjul har samme diameter), avlaster du de dårlige kryssene og ulyder blir gjerne borte som igjen er et tegn på dårlig kryss.
Det er også en ting til det kan være, og det er at bolten, delnr. 42 ikke er dratt skikkelig til. Denne skal være stram! Samme gjelder delnr. 46 som sitter på girkassesiden.
Hvis kryssene er slitte, koster det ikke all verden. Vet ikke hva forhandler tar for det her, kanskje 5-600 kr for et sett. Det som er dyrest er å få skiftet kryssene hvis man ikke har kunnskap selv hvordan det skal gjøres.
Ellers kan det være lurt å sjekke oljen på diffene for å se om alt står bra til der. Er olje fin uten svære metallbiter, er sikkert diffene ok.