smaug » 09 Des 2010, 13:40
Disse motorene skal ha ventiltikking. Dersom det ikke er ventiltikking, er ventilene feiljustert, dvs for "tight" noe som øker faren for brente ventiler betraktelig. Klarningen som er satt fra Rotax sin side er for at klarningen ikke skal bli for tight ved varm motor, men akkurat passelig. Når motoren er ny(alt under 10000 km på en 4-taksmotor er å betrakte som ny vil nå jeg si), er de alltid litt ekstra tight og da er sannsynligheten for at selv lyder som skal være der, ikke er der. Når jeg starter min motor og hører tikking, vet jeg at alt er OK. Det er alltid tikking på en motor som ikke har hydrauliske ventilløftere.
Sponet som nevnes er nok plastspon fra kjedestrammerene og er også ganske vanlig å få i starten. Det havner i filteret. Metallspon derimot fester seg på magneten, det er derfor ganske rimelig å anta at hvis det ikke er spon/støv på magneten men "spon" i filteret, så er det snakk om plastikk.
Jan-Børre