smaug » 08 Des 2010, 09:38
De Polarisene de Polarisene...[spoler tiden tilbake inni hodet for å finhuske litt]
Litt bakgrunn[hopp over dette hvis det ikke er av interesse]
Jo det har seg sånn at de motoren har tørrsump, dvs oljen ligger ikke kun i bunnpannen/veivhuset, men i en egen beholder(av plast av alle ting)på venstre side. Det er også en liten skvett med olje i veivhuset på ca 0,1-0,2 dl elns(amerikaneren sier "one cup of oil"). Tapper man ut oljen kun i tørrsumpen, får man ikke et fullstendig oljeskift, derfor må man også tappe ut oljen i veivhuset(tappeskrue under motoren på høyre side) og forbindelsen mellom veivhus og tørrsump(en slange med noen plastikkgreier som går fra motor til oljetank). For å gjøre det skal man iht manualen, demontere slangen og tilbakeslagsventilen fra oljepumpe til tørrsumpen og sist men ikke minst, oljefilteret. Da først er hele systemet helt tomt. En annen måte å gjøre det på er å starte motoren og la oljepumpen pumpe ut den siste skvetten fra veivhus og slangeforbindelse til tørrsumptank for videre drenering derifra FØR man fjerner oljefilteret. Det er kun snakk om å la motoren gå kanskje 2-3 sekunder. Gjøres på eget ansvar!
Det er prosedyren for å tappe ut oljen. Ganske mye mer greien enn bare å skru ut en bunnplugg men det lar seg gjøre ganskje kjapt når man har det fingrene.(ikke spør hvorfor jeg husker dette så godt)
Etter å ha satt på nytt oljefilter og skrudd på begge dreneringsskruer(tørrsump og motor)og montert på oljeslangen med den plastdingsen som går fra motor til tørrsump, kan man fylle på olje igjen(2 liter tilsammen). Det gjøres ved å først fylle så mye det går(av de to litrene)i tørrsumpen(peilepinnehullet), altså til det kommer ut av påfyllingshullet. Mener å huske at det gikk rundt 1,5 liter før det var fullt der i første omgang og nå kommer trikset som må gjøres korrekt!
Man skal bruke en spisstang/nebbtang og klemme sammen den samme slangen man har demontert og nettopp montert på, så skal man starte motoren og la den gå på tomgang i 20-30 sekunder. Dette for å "prime" pumpe og slangekobling(er vel en tilbakeslagsventil i den plastdingsen). Etter 20-30 sekunder kan man slippe opp slangen med spisstanga og da skal man høre en pffffff-lyd i slangen. Gjør man det, er alt i orden og man kan stoppe motoren og fylle på resten av oljen og foreta en siste peiling. Hører man ikke en pfffff-lyd, har man ikke fått ut luften av oljepumpen osv og da er det viktig at man gjentar prosedyren med å klemme sammen slangen og la motoren gå 20-30 sekunder osv, på nytt.
[Så til ditt "problem"]
Hvis sykkelen har vært oppned, er det fare for at det har kommet luft i oljepumpesystemet, særlig hvis motoren gikk på det tidspunktet. Da må man få ut luften fra oljepumpe osv med å "prime" pumpen ved å stenge slangen osv til det er borte, men det er kanskje like greit å foreta et oljebytte siden det er like mye arbeid...
Andre Polarismotorer har ikke dette systemet og et oljebytte gjøres på "vanlig" måte.
Problemet ditt med at motoren ikke går på tomgang har ikke så mye med luft i oljesystemet å gjøre, det er kun for å forsikre om at du ikke ødelegger motoren pga en bagatell.
Jan-Børre