[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - sportsmann 500 går ikke på tomgang

sportsmann 500 går ikke på tomgang

X2, Sportsman, Outlaw, Predator...

sportsmann 500 går ikke på tomgang

Innlegg harry » 06 Des 2010, 19:11

Hei [smiil]

Jeg har en sportsmann 500 2006 mod, som ikke er helt frisk.
Har bare hatt den i 5 uker, og den var fin når jeg fikk den. Så velta jeg med den, å den lå opp
ned i maks 5 min. Motoren gikk ikke når den lå opp ned.
Etter det har den blitt mer og mer leistarta og nekter og gå på tomgang.
Dette har blitt gradevis verre. Har sjekket pluggen den var ok.
Men når jeg i dag sjekket luftfilterboksen, så flyt olja rundt. men selv etter at jeg tørka opp det
var det forstatt de samme problemene.

Er den noen som har noen råd ?
harry
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 06 Des 2010, 18:56
Stolt fører av:

Re: sportsmann 500 går ikke på tomgang

Innlegg smaug » 07 Des 2010, 18:17

Har du etterfylt olje? Det er en egen prosedyre på akkurat 500 motoren hvordan det skal gjøres. Ellers ville jeg ha byttet luftfilter også.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: sportsmann 500 går ikke på tomgang

Innlegg harry » 07 Des 2010, 18:45

takk for svar, ja har etterfylt olje. Hvordan er den anbefalte prosedyren da?
Nytt luftfilter er bestilt.
harry
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 06 Des 2010, 18:56
Stolt fører av:

Re: sportsmann 500 går ikke på tomgang

Innlegg smaug » 08 Des 2010, 09:38

De Polarisene de Polarisene...[spoler tiden tilbake inni hodet for å finhuske litt]

Litt bakgrunn[hopp over dette hvis det ikke er av interesse]
Jo det har seg sånn at de motoren har tørrsump, dvs oljen ligger ikke kun i bunnpannen/veivhuset, men i en egen beholder(av plast av alle ting)på venstre side. Det er også en liten skvett med olje i veivhuset på ca 0,1-0,2 dl elns(amerikaneren sier "one cup of oil"). Tapper man ut oljen kun i tørrsumpen, får man ikke et fullstendig oljeskift, derfor må man også tappe ut oljen i veivhuset(tappeskrue under motoren på høyre side) og forbindelsen mellom veivhus og tørrsump(en slange med noen plastikkgreier som går fra motor til oljetank). For å gjøre det skal man iht manualen, demontere slangen og tilbakeslagsventilen fra oljepumpe til tørrsumpen og sist men ikke minst, oljefilteret. Da først er hele systemet helt tomt. En annen måte å gjøre det på er å starte motoren og la oljepumpen pumpe ut den siste skvetten fra veivhus og slangeforbindelse til tørrsumptank for videre drenering derifra FØR man fjerner oljefilteret. Det er kun snakk om å la motoren gå kanskje 2-3 sekunder. Gjøres på eget ansvar!
Det er prosedyren for å tappe ut oljen. Ganske mye mer greien enn bare å skru ut en bunnplugg men det lar seg gjøre ganskje kjapt når man har det fingrene.(ikke spør hvorfor jeg husker dette så godt)

Etter å ha satt på nytt oljefilter og skrudd på begge dreneringsskruer(tørrsump og motor)og montert på oljeslangen med den plastdingsen som går fra motor til tørrsump, kan man fylle på olje igjen(2 liter tilsammen). Det gjøres ved å først fylle så mye det går(av de to litrene)i tørrsumpen(peilepinnehullet), altså til det kommer ut av påfyllingshullet. Mener å huske at det gikk rundt 1,5 liter før det var fullt der i første omgang og nå kommer trikset som må gjøres korrekt!
Man skal bruke en spisstang/nebbtang og klemme sammen den samme slangen man har demontert og nettopp montert på, så skal man starte motoren og la den gå på tomgang i 20-30 sekunder. Dette for å "prime" pumpe og slangekobling(er vel en tilbakeslagsventil i den plastdingsen). Etter 20-30 sekunder kan man slippe opp slangen med spisstanga og da skal man høre en pffffff-lyd i slangen. Gjør man det, er alt i orden og man kan stoppe motoren og fylle på resten av oljen og foreta en siste peiling. Hører man ikke en pfffff-lyd, har man ikke fått ut luften av oljepumpen osv og da er det viktig at man gjentar prosedyren med å klemme sammen slangen og la motoren gå 20-30 sekunder osv, på nytt.

[Så til ditt "problem"]
Hvis sykkelen har vært oppned, er det fare for at det har kommet luft i oljepumpesystemet, særlig hvis motoren gikk på det tidspunktet. Da må man få ut luften fra oljepumpe osv med å "prime" pumpen ved å stenge slangen osv til det er borte, men det er kanskje like greit å foreta et oljebytte siden det er like mye arbeid...
Andre Polarismotorer har ikke dette systemet og et oljebytte gjøres på "vanlig" måte.
Problemet ditt med at motoren ikke går på tomgang har ikke så mye med luft i oljesystemet å gjøre, det er kun for å forsikre om at du ikke ødelegger motoren pga en bagatell.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: sportsmann 500 går ikke på tomgang

Innlegg harry » 08 Des 2010, 17:03

Da blir det nok et oljeskift ja.
Skal prøve og bytte på den måten du har beskrevet her.

Takk for gode tips [oh yes]
harry
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 06 Des 2010, 18:56
Stolt fører av:

Re: sportsmann 500 går ikke på tomgang

Innlegg smaug » 09 Des 2010, 13:46

Bare for å klargjør litt hvorfor det er så lite olje i veivhuset...
Tørrsumpsystemet går ut på at oljen blir pumpet fra veivhuset og over til en seperat tank. Den lille skvetten som ligger igjen i veivhuset, er den oljen som renner tilbake fra diverse kriker og kroker etter at motoren stopper(og oljepumpen ikke går).
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til Polaris

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google2 og 13 gjester

cron