smaug » 05 Jul 2011, 20:09
Igjen, du har for lite vann i systemet/luft. Så lenge det er luft i systemet og denne luftmengden er for stor til at ekspansjonstanken klarer å "rette opp" i det, vil det alltid se ut som den spytter ut vann via ekspansjonstanken. Radiatoren SKAL være smekkfull under alle omstendigheter. Hvis du åpner lokket på radiatoren og motoren er kald, SKAL det være væske helt helt helt helt opp til tuten. Er det ikke det, har du luft i systemet. I dette tilfellet tror jeg ikke du trenger å lufte kjølesystemet. Det holder med å bare fylle nok væske på radiator og være sikker på at den er smekkfull før du skrur på lokket. Fyll opp ekspansjonstanken så mye du vil, etter en runde da med varm motor vil nivået i den lille tanken være innenfor min og maks.
Hvis du ønsker å lufte kjølesystemet kan du like godt skifte kjølevæske også og begynne fra scratch. Kjøp en sperretang for kjøle/bremsevæske(selge ofte i sett med tre tenger i forskjellig størrelse), eller bruk en lang nebbet wise grip og klem slange som går fra den fremste sylinderet og til radiator. Skru bort de små filleskruene på de sorte plastbendene på hver sylinder. Fyll på kjølevæske i radiatoren. Når det kommer kjølevæske ut luftehullet på den bakerste sylinderet skrur du inn skruen FORSIKTIG. Fyll på mer væske til det kommer ut kjølevæske ut den framste sylinderet. Når det kommer ut væske, skrur du inn lufteskruen FORSIKTIG. Fjern wise-grip/sperretang og fyll på væske til det er fullt. Fyll opp ekspansjonstanken, fyr opp maskinen og følg med på nivået i radiatoren. Hvis nivået går ned, etterfyller du. Følg med til motoren er varm(når viften går er det garantert at thermostaten er åpen), følg på med mer væske hvis nødvendig. Skru på lokket, kjør!
En siste liten filleting som er viktig, er å se til at det ikke ligger grus og småpartikler nede i radiatortuten som pakningen skal ligge an på.
Jan-Børre