[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Kjølevæske nivå

Kjølevæske nivå

DS, Renegade, Outlander...

Kjølevæske nivå

Innlegg KjetilGau » 04 Jul 2011, 21:23

Sjekket kjølevæsken her om dagen, å da var den 1 cm under low. Fylte den da opp med 2-3dl ca å da kom den opp i mellom low og max igjen. Var på en litt langtur her om dagen, litt rolig kjøring innover noen skogs veier. Tok å sjekket radiator å væskebeholder i dag, å da ser jeg at vannet er ganske langt nedi radiatoren, og væske nivået er like under low igjen:s Jeg har ikke hatt denne atv`n mere enn ei uke, så har ingen ting å sammenligne med. Hvordan er det deres oppfører seg, og hvordan er deres nivå når den er kald? Noen hatt samme problemet?
KjetilGau
150ccm
 
Innlegg: 37
Registrert: 19 Jun 2011, 15:26
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg smaug » 05 Jul 2011, 08:34

Du har for lite væske i radiatoren. Du må fylle den helt opp og være sikker på at den er full før du fyller opp ekspansjonstanken. Mulig at du har litt luft i systemet men det trenger ikke å tilfelle. Så lenge luftmengden i systemet er mindre enn hva som er plass til i ekspansjonstanken vil det ordne seg selv, men er det mer luft i systemet enn det ekspansjonstanken inneholder, vil du aldri bli kvitt lufta. Fyll gjerne opp ekspansjonstanken helt full slik at du har litt mer å gå på. Pass bare på at ekspansjonstanken har utlufting og at det ikke er klemm på slangen på ekspansjonstanklokket..
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg KjetilGau » 05 Jul 2011, 10:37

Hmm. Men det må jo være ett problem siden det blir borte vann? Prata med ett can am verksted nå, å de mente det var normalt at det kunne være veske under low på exp tank når den var kald, og at det ikke er fult i radiatoren. Tenkte jeg skulle fylle radiatoren full og exp tanken å se om den holder på det. Han mente på at den da ville spytte ut det overflødige og havne på samme nivå igjen. Hvor sitter lufte skruene og hvordan lufter jeg den evt? Hvordan feilsøke når det ikke ryker av den å ikke er vann i olja?:p
KjetilGau
150ccm
 
Innlegg: 37
Registrert: 19 Jun 2011, 15:26
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg smaug » 05 Jul 2011, 20:09

Igjen, du har for lite vann i systemet/luft. Så lenge det er luft i systemet og denne luftmengden er for stor til at ekspansjonstanken klarer å "rette opp" i det, vil det alltid se ut som den spytter ut vann via ekspansjonstanken. Radiatoren SKAL være smekkfull under alle omstendigheter. Hvis du åpner lokket på radiatoren og motoren er kald, SKAL det være væske helt helt helt helt opp til tuten. Er det ikke det, har du luft i systemet. I dette tilfellet tror jeg ikke du trenger å lufte kjølesystemet. Det holder med å bare fylle nok væske på radiator og være sikker på at den er smekkfull før du skrur på lokket. Fyll opp ekspansjonstanken så mye du vil, etter en runde da med varm motor vil nivået i den lille tanken være innenfor min og maks.
Hvis du ønsker å lufte kjølesystemet kan du like godt skifte kjølevæske også og begynne fra scratch. Kjøp en sperretang for kjøle/bremsevæske(selge ofte i sett med tre tenger i forskjellig størrelse), eller bruk en lang nebbet wise grip og klem slange som går fra den fremste sylinderet og til radiator. Skru bort de små filleskruene på de sorte plastbendene på hver sylinder. Fyll på kjølevæske i radiatoren. Når det kommer kjølevæske ut luftehullet på den bakerste sylinderet skrur du inn skruen FORSIKTIG. Fyll på mer væske til det kommer ut kjølevæske ut den framste sylinderet. Når det kommer ut væske, skrur du inn lufteskruen FORSIKTIG. Fjern wise-grip/sperretang og fyll på væske til det er fullt. Fyll opp ekspansjonstanken, fyr opp maskinen og følg med på nivået i radiatoren. Hvis nivået går ned, etterfyller du. Følg med til motoren er varm(når viften går er det garantert at thermostaten er åpen), følg på med mer væske hvis nødvendig. Skru på lokket, kjør!

En siste liten filleting som er viktig, er å se til at det ikke ligger grus og småpartikler nede i radiatortuten som pakningen skal ligge an på.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg KjetilGau » 05 Jul 2011, 22:19

Ok takker for ekspertise smaug:) Fylte på radiatoren helt full og exp tanken til mellom min å maks. Når jeg var ferdig å kjøre og motoren hadde stått 4-5 timer sjekket jeg igjen, og da lå exp tanken på 1 cm over min, og radiatoren var det ikke vann før 3-4 cm nedi:( Hvor blire av vannet? Sjekket også om det boblet i den evt når jeg startet motoren med lokket åpent. Så ikke ut som om den boblet, men at vannet begynte å sirkulere liksom, men det skal det vell gjøre når pumpe går, eller kan det være ett tegn på topppakning etc?
KjetilGau
150ccm
 
Innlegg: 37
Registrert: 19 Jun 2011, 15:26
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg smaug » 05 Jul 2011, 22:53

Alt er nok i orden med motoren, men så lenge det er luft i kretsen vik også kjølevæsken koke raskere pga trykket ikke holdes ved like slik den skal. Gjør det på en annen måte.
Kjør fronten opp en liten bakke el, trenger ikke å være noe superbratt. Lukk opp radiatorlokket og fyll på kjølevæske. Fyr opp motoren og la den stå på tomgang til den blir varm. Fyll på kjølevæske hvis det forsvinner noe under veis. Hvis motoren nå er god å varm og det er væske helt opp til tuten er det bare å skru på lokket og etterfyll ekspansjonstanken.

Du lurer på hvor det blir av væsken? Den forsvinner ut via ekspansjonstankens overløp.
Hvis den nå fortsatt mister vann, tipper jeg på at du har en defekt eller sliten radiatorlokk.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg KjetilGau » 06 Jul 2011, 05:24

Takk igjen for gode svar:) skal prøve det i dag etter jobb;)
KjetilGau
150ccm
 
Innlegg: 37
Registrert: 19 Jun 2011, 15:26
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg KjetilGau » 07 Jul 2011, 15:37

Har prøvd det tipset. Men kan jo ikke stå så lenge uten lokk, for da renner jo veska ut når den begynner å utvide seg når den blir varm. Fylte radiatoren smekk full, og midt i mellom max min i exp tank. Startet den opp å lot den stå uten lokk i 2-4 min til væska begynte å renne ut av radiator, satte da på lokket å kjørte en tur på veien å litt i skauen slik at den ble ordentlig varm å vifta gikk noen turer etc. Kald igjen nå, å da er den nede på min på exp tank, å 3-4 cm ned i radiatoren. Hvordan er nivået på din smaug? Evt andre sine når den er kald?
KjetilGau
150ccm
 
Innlegg: 37
Registrert: 19 Jun 2011, 15:26
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg smaug » 08 Jul 2011, 07:20

Jeg tipper at det er luften som pusher ut væsken når lokket ikke er på plass. Min er smekkfull når jeg åpner lokket. Det var litt lite væske på min og da oppførte den seg helt lik det du sliter med. Etterfyllte ekspansjonstanken hele tiden uten at det hjalp veldig lenge. Åpnet så lokket og så at det var lite væske på radiatoren så jeg fylte den helt opp. Ikke rørt ekspansjonstanken siden.

Du kan jo selvsagt ha en defekt radiatorlokk, men normalt skal det gå helt fint å ikke ha lokket på så lenge kjølevæsken er under kokepunkt.
Hvordan ser egentlig radiatoren din ut? Den er ikke svellet?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg KjetilGau » 08 Jul 2011, 13:10

Radiatoren ser helt fin ut, hvordan ser du om den er svellet? Prøvde på bilen bare for å se hvordan den oppfører seg, å væska stiger der å etter noen minutter, så tror det er riktig da, kan ikke ha ryki topppakning på begge to tror jeg:p Ligger din på akkurat minimum på exp tanken når den er kald eller litt over/under?
KjetilGau
150ccm
 
Innlegg: 37
Registrert: 19 Jun 2011, 15:26
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg smaug » 08 Jul 2011, 15:37

Væsken stiger litt men det er pga strømningen i væsken. Den flyter forbi åpningen og da kan det pushes litt ut men ikke veldig mye. Mitt råd er å flushe hele systemet og fylle på ny samt lufte systemet slik det er forklart i verkstedmanualen. Hvis radiatorene er svellet ser man at kjølekanalene er utvidet slik at de til slutt ligger helt inntil hverandre og den sikksakk metallet som ligger mellom kjølevæskekanalene blir crushet. Det medfører at luft ikke vil passere radiatoren og da koker vannet fort.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Kjølevæske nivå

Innlegg rr_a » 09 Jul 2011, 04:49

Hadde problem med at kjølekanalene hadde utvidet seg på 08 gulingen - vanskelig å se dersom man ikke vet om problemet. Det var en reklamasjonssak.
rr_a
GIF Meister Ændersen
 
Innlegg: 1514
Registrert: 27 Aug 2008, 20:07


Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 26 gjester