Når den første framdiffen på Grizzlyen smeller, er ikke Yamaha like morsomt å ha lengre fordi de diffene er dyre(!) og det er ikke veldig uvanlig at de går heden. Japse ATV'ene er også kortere enn kort modellene til nesten alle andre tror jeg. Er usikker på om Kawa'ene har samme lengde som CA, AC, "Larris" osv.
Til ren brøyting, kjøp en Outlander 400. Kjempe maskin som fungerer helt utmerket til jobb, terreng og småkjøring til butikken. 650 og oppover er mer for de som skal ligge mye på vei og kjører mye med passasjer.
At Can-Am er kjent som veimodell er rett og slett fordi de tradisjonelt har tålt veikjøring bedre pluss at de ikke trenger mye vedlikehold. Kan man mekke litt selv tar man selv service og kan ha en relativt billig maskin i drift, men det er veldig viktig å huske på at selv om atv'er her i EU er registert som MC, er det IKKE en MC på noen måter. De er IKKE laget for å kjøre milevis på vei. De er laget for terrengkjøring på alle måter, bare ser på dekkene de blir levert med(som vel knapt er DOT merket) og hvordan hjuloppheng er laget med mye fjæringsvei.
En ATV over dammen som har gått over 10000 km er regnet som klenodium og er ofte over 10 gammel.