Can am på Norsk er bra. For her er det bare skryting .
Men på engelsk språklige sider har til og med can am sin historie.
Finnes en masse problemer omtalt.
Kjølevifte som kødder eller sprenger sikringer om den kommer nedi vann under kjøring.
Gir ledd overføringer som henger eller går tregt .
Lade problemer som kommer og går.
Særlig bremser på modeller opp til 2008 modellene er elendige og holder ikke mål under vann, snø og temperatur svinginger.
Er mye diskutert og omtalt i mange mange forum den svake SST rammen som de fremdeles bruker inn i 2009 modellene sine.
Da er det et weak spot rett bak motor.
Anbefales flere steder at man bør montere skid plater på om man har tenkt å bruke can am litt røft uten for asfaltert vei.
Sikkert mange som blir provosert her nå .
Poenget er at can am sliter med sitt de og og her på forumet så bør det belyses også, i tråd med vanlig praksis når det gjelder andre merker.
Can am eiere bør rett og slett kjøre på vei og lite i ulendt terreng om de tar ramma si på ramme alvor.
Under et bilde av en can am eier som kjørte på en stein i skogen, i lavgir.
Treffer man med hjulet fremme en hindring i ca 15 km/t så kan rammen ryke. Denne hastigheten er nevnt i flere forum.
CV JOINTS: Please Don't be alarmed!! Every ATV that puts out respectable power has the ability to break the front CV joints.. What has been discovered with the Outlander is that it turns too sharp, and when stuck in reverse there is a possibility to break a CV joint as the tires catch traction and jolt the bars to one side. An esteemed Outlander owner has compiled some stats on the CV joint breakage issue.
Here is the percentage as it worked out based on 500 broken cv joints !
Broken while in reverse using the override: 75%
Broken while in reverse not on override: less than 1%
Broken while in forward motion: 24%
( most of which involved rock crawling )
while running stock size 25" tires (ACT or ohtsu ): 6%
while running over size tires 26" or larger: 74%
A very small amount were broken from stress of winching another quad or object but it was to small of a # to apply a percentage .
I also broke down the over size tire stat a bit further .
of the 74% running over size rubber
80% were running 26"
7% were running 27"
3% were running 28" rubber
these stats were compiled from 7 different atv forums ! Careful tracking prevented a doubling of the reports !!
I hope this helps as this was a two year study that I felt prooved my point. - "Wildcard"
Please Keep in mind that CV joint breakage may not be warranty if the Dealer feels the failure was from abuse.